JUHTKIRI: Parteil on õigus. Alati! (Delfi 12.04)

Kui seitse aastat tagasi oli meediategelane Rein Lang kahe käega valdade jõulise liitmise poolt, siis tänaseks on kultuuriminister risti vastupidisel seisukohal. Millest säärane meelemuutus? 

Sellest, miks on vaja vallad liita, annab aimu riigikontrolör Mihkel Oviiri seisukoht aastast 2009: „valdu/linnu on Eesti-suguse ülimalt vähese elanike hulgaga riigi kohta liiga palju ning suurem osa neist on liialt väikesed selleks, et tulemuslikult ja efektiivselt oma ülesannetega hakkama saada.“Riigikontroll, mis – nagu nimigi ütleb – kontrollib seda, kuhu riigi raha läheb, ilmselt teab, millest räägib.

Ja tahaks loota, et sama kehtib ka Rein Langi kohta, kui ta 2006. aastal kirjutas järgmist: „Omavalitsuslikku staatust saab kanda ainult üksus, millel on kriitiline mass mitte ainult majanduslikku, vaid ka vaimset potentsiaali. Ma olen veendunud, et praegu on see olemas üksnes maakondade ja suuremate linnade piires. (…) Ma ei usu mingitesse piiride muutmisse vabatahtlike liitumiste kaudu. Kohalikud huvid on sedavõrd erinevad ja vasturääkivad, et loota omavalitsuste vabatahtlikule ühinemisele mingi loogilise skeemi kaudu näib üsna mõttetu tegevusena.“

Kui siiani tundub kõik enamvähem loogiline, lähevad asjad huvitavaks hetkest, mil Rein Lang, kes 2006. aastal kandis veel meediategelase tiitlit, poliitikasse astus. Selle sammu tulemusena on ta seitsme aastaga oma eelistusi kardinaalselt muutnud: „Oleme seisukohal, et kohalike omavalitsuste liitumine peaks olema vabatahtlik ning ei saa taanduda vaid omavalitsuspiiride nihutamisele ning olla suunatud kohaliku demokraatia vähendamisele.“

Just nende sõnadega põhjendas Lang kultuuriministeeriumi otsust jätta kooskõlastamata regionaalministri haldusreformi plaan. Sellisest sõnastusest võib teha kaks järeldust.

Esiteks. 2001. aasta alguses lubas peaminister Mart Laar, et haldusreform tehakse ära. Paar kuud hiljem teatas Reformierakond, et nad ei toeta valdade liitmist. Toona nähti otsuse põhjusena soovi aidata riigikogu esimees Toomas Savi presidenditoolile ja selleks oli tarvis kohalike omavalitsuste valijameeste poolehoidu. Tänapäeval ei mäletan enam keegi, kes on Toomas Savi, aga tema kampaania vilju sööme me kõik.

Kuna Reformierakond ei eksi mitte kunagi, siis pole ka põhjust 2001. aastal vastu võetud otsust muuta ja seda hoolimata sellest, et vahepealse 12 aasta jooksul pole õnn väikevaldade õuele tulnud.

Teiseks. Kuna Eesti elab paar järgmist aastat pideva valimisvõitluse tingimustes, ei taheta „paati kõigutada“. Teisisõnu kaalub riigimeheliku käitumise üles pragmatism.

Reformierakonna jäiga seisukoha tulemusena ei lähe elu maal paremaks ja see annab lisatõuke ääremaastumisele. Ja kui inimesed juba maalt ära kolivad, siis miks piirduda Suur-Tallinnaga, kui mere taga on palgad veelgi kõrgemad?

Nii ei jäägi üle muud, kui lõpetada, parafraseerides Def Räädut: Reformierakond ei eksi mitte kunagi, kuni oma troonil veel istub…

Postitatud rubriiki Meedia | Kommenteerimine suletud

Mart Laar: Raudne leedi (Eesti Ekspress)

/…/

Arvestades Thatcheri suurt huvi Eesti vastu, tekib paratamatult küsimus, kas sellist poliitikut oleks ka Eestisse vaja, kas Eesti vajaks naispeaministrit. Ühelt poolt võib-olla mitte, sest Eesti on ajanud üsna thatcherlikku poliitikat ja teinud ära asju, mis talle unistuseks jäid. Teisalt oleme viimasel ajal muutunud kõvasti korrektsemaks ja korralikumaks ja selle kaudu igavamaks. Nii et naispeaministrit oleks meile tegelikult vaja. See mõte tugevnes, kui vaatasin riigikogu maskuliinset koosseisu ja noorele intellektuaalile Mari-Liis Lillele kultuuritegelaste foorumil osaks saanud vastuvõttu. Ma ei hakkaks arutama tema sõnavõtu sisu üle, küll oli aga Eesti ühiskonnale iseloomulik, kuidas kõik vanemad mehed selle peale elevile läksid ja hakkasid huvi tundma, kes ta kõne küll kirjutas. Selline suhtumine on aga tegelikult solvav – sest miks eeldatakse, et üks noor naine ei ole ise võimeline oma kõnet kirjutama.

Just selliste suhtumiste murdmiseks oleks ka Eestil vaja naispeaministrit. Tööd võiks tal olla palju, kuid kindlasti võtaks Thatcheriga võrreldav naispeaminister ette kolm asja. Esiteks: haldusreformi, millest on peaaegu 20 aastat tüdimuseni jahutud, koostatud uurimusi ja memosid, mida aga ei ole, on haldusreform ning kogu riik vajub üha enam Tallinna poole kaldu. Mõni naispoliitik võiks asja ette võtta ja ära teha, sest tal on ilmselt paksem nahk selle vihalaine vastu, mis järgneks. Teiseks vaataks ta üle meie suureks paisunud riigiaparaadi ning küsiks, kas meil on ikka nii palju neid inimesi vaja, või saaks läbi vähematega ja efektiivsemalt. Järsku need Riiki teenima pandud inimesed segavad üksteist rohkem, kui aitavad? Vahest oleme hakanud tootma liiga palju igasuguseid määruseid ja regulatsioone, piirates liialt inimeste vabadusi ja õigusi. Mulle tundub, et 1990. aastate alguses oli Eesti kuidagi vabam ja vähem reguleeritud riik. Vahest võiks kaaluda selle aja juurde tagasipöördumist?

Kolmandaks ei laiutaks Thatcheri-laadne poliitik lihtsalt käsi pealinnas lokkava korralageduse üle ega ootaks, et parteid Savisaare okupatsiooni lõpetaksid. Või peame enne olema kõik Tallinna tänavaaukudesse lõplikult ära kadunud? See poliitik kasutaks haldusreformi, et Savisaare saaksid endale linnapeaks tõesti selle linnaosa elanikud, kes ta endale on valinud, teised saaksid aga rahulikult oma linnaosades elada. See on ainult lühike subjektiivne valik, tegemist oleks kindlasti rohkem ning kindlasti kõigile see ei meeldiks. Nii nagu ka Suurbritannias mitte.

Kuid ka kõige vihasem kriitik ei saa eitada, et Thatcher suutis läbi viia siiamaani püsivad põhimõttelised muudatused ning seda mitte ainult majanduses, vaid ka inimeste hoiakutes. See on aga suurim, mida üks poliitik teha suudab.

11. aprill 2013

Postitatud rubriiki Meedia | Kommenteerimine suletud

Kärdla-Kõrgessaare liitumise “jah” tuli nappide häältega (Hiiu Leht)

9.04.2013Vähesed ühinemise vastu huvi tundnud linna- ja vallaelanikud ütlesid liitumisele “jah”.
Ligi 3000 Kärdla elanikust osales kahe omavalitsuse ühinemisküsitusel 174, vaid kuus protsenti linnaelanikest. Neist toetas ühinemist enamus, 132, vastu oli 41 linnakodanikku.Veidi aktiivsemad olid Kõrgessaare valla elanikud: 1117 küsitlusnimekirja kantud vallakodanikust käis seisukohta välja ütlemas 202, s-o 18 protsenti. Ka poolt- ja vastuhäälte suhe oli võrdsem – kahe omavalitsuse ühinemist toetas 111 ja vastu oli 90 küsitlusele vastajat.

Lõpliku ühinemisotsuse teevad vallavolikogud, rahvaküsitluse tulemused ei kohusta neid samamoodi otsustama.

Seitsmes katse

Kõrgessaare vallas elab 1319, Kärdlas 3615 inimest. Kui kaks omavalitsust ühinevad, tekib Hiiu vald, kus elab pool saare elanikest.

Tegemist on seitsmenda ja seni kõige edukama katsega Hiiumaa omavalitsusi ühendada.

Selleks, et Kärdla ja Kõrgessaare ühineda saaks, võttis riik vastu seaduse, et saartel saavad ühineda ka need omavalitsused, mil pole ühist piiri.

Seni oli takistuseks Pühalepa vald, mille juhid on omavalitsuste ühinemise vastu, territoorium aga lahutab Kärdla linna Kõrgessaare vallast. Saare omavalitsuste ühinemise vastu on ka Emmaste vallajuhid, Käina praegused vallajuhid on lubanud tekkiva Hiiu vallaga ühineda järgmiste kohalike omavalitsuste valimiste eel.

 

Ühinevad (Lääne Elu)

Kaie Ilves

Ühinemise rahvaküsitlus andis haldusreformile rohelise tee ja sisuliselt otsustas selle ära. Kui rahvakoosolekute meelsus oli pigem uuriv-umbusklik ja osalus napp, siis rahvahääletuse tulemused näitasid midagi muud. Häälte jaotus Ristil 126/29, Orul 74/26 ja Taeblas 162/ 75 ühinemise kasuks on proportsionaalselt kõnekas ja teeb valiku lihtsaks.
Vaevalt tehakse volikogudes tuleval esmaspäeval mingeid üllatavaid otsuseid, seda enam, et eile kella kolmeks (tähtajaks) ei laekunud ühtegi avaldust, pretensiooni ega kaebust rahvahääletuse läbiviimise kohta.Iseasi on see, kas osalusprotsenti 16,2 pidada heaks või halvaks; ei tea ka seda, kas tulemata jäädi teadmatusest või ükskõiksusest. Vaevalt et vastalisusest, sest Nõva kõrge osalusprotsent viitab, et just vastalised tulid hääletama.

500 poolthäält 5000st pole ehk kes teab mis tugev mandaat, aga siiski kaugelt parem kui Viljandi rahva alla ühe protsendi osalus.

Tänase seisuga võib üsna suure tõenäosusega väita, et kolmest vallast, Ristist, Taeblast ja Orust saab üks omavalitsus. See, kas kolmega liitub ka Nõva, on lahtine, aga ühendvalla loomise koha pealt pole see kõige tähtsam.

9.04.2013

KÜSIMUS VALLAVANEMATELE: kas valdade liitumine kujuneb valimiskampaania peateemaks? (Maaleht)

Sel sügisel toimuvad kohalikud valimised. Maaleht küsis vallavanematelt, mis kujuneb valimiskampaania peateemaks?

Leemet Vaikmaa

Padise vallavanem 21 aastat

Raske öelda. Teemaks on valdade liitumine kindlasti, eks see teema ole ka üles upitatud, kohati tuleb juba viimsepäeva laupäeva tunne.

Regionaalministril on plaan vallad tõmbekeskusesse kokku tõmmata. Meie teeme teiste valdadega koostööd Lääne-Harju koostöökogu raames. Kas koostöö ja liitumine meie valimistel oluliseks teemaks tõuseb…

Padise valla territoorium on juba praegu 50 ruutkilomeetrit suurem kui Malta riik. Ka meie tulubaas on elaniku kohta suurem kui naabritel, hulle laene meil ka ei ole. Seega majanduslikud põhjused meid otseselt liituma ei suru.

Euroraha peale mõeldes on meil plaanid väga suured, alates asulate soojasüsteemide ja teedevõrgu renoveerimistest, mis on pooleli, ning lõpetades Padise kloostriga. Need on kõik mõistlikud asjad, mingit spaad ega ujulat teha me ei plaani.

Oleme kloostri osas aastaid materjale ette valmistanud järgmise rahastamistsükli jaoks, püüame olla konkurentsivõimelised. Padise klooster on ju regionaalse ja üleriigilise tähtsusega turismiobjekt.

Renoveerida on vaja ka lasteaeda ja üht meie koolidest. Kuid nendeks ei ole tarvis naabriga ühte heita.

Mida kaugemale lähevad otsustamise võime ja õigus, seda rohkem kasvab küsimärke siia maakonna äärde. Võib ju puhuda juttu, et kohalikke inimesi kaasatakse otsustamisse ka siis, kui vallavõim asub kusagil kaugel, aga tegelikult see nii ju ei lähe.

Kui me peame Keila linnaga ühinema, siis on ju loogiline, et Keila, kus rohkem rahvast, on volikogus ka rohkem esindatud.

Kalju Kertsmik

Albu vallavanem 20 aastat

Valdadevaheline koostöö toimib ju praegugi. Miks peaks see teema kuidagi kunstlikult valimiste ajaks üles kerkima?

Näiteks sotsiaalalal teeb Albu vald koostööd üheksa omavalitsusega. Veevajadusprojektis oleme seotud nelja Harjumaa omavalitsusega. Prügimajanduses on Väätsa prügila osas ühendatud 11 Järvamaa omavalitsust.

Hariduses on koostöö väga laialdane: gümnaasiumieas lapsi on meil 20, neist 4 käib koolis Aravetel ja 16 mujal Eestis. Või võtta noorsootöö, meil on ju Kesk-Eesti noorsootöökeskus. Iseasi et mõnes valdkonnas võiks koostöö olla tõhusam ja parem.

Me hakkasime eelmisel aastal pihta kergliiklustee ehitamisega, teise otsa sellest võiks ehitada Ambla vald, aga praegu me ei tea veel nende hoiakut. Kui neil raha ei ole, siis nad ei saa tulla meie partneriks.

Euroraha kavatseme taotleda nii kergliiklustee ehitamiseks kui ka Albu valla hooldekodu ehitamiseks. Selles hooldataks nii naaberomavalitsuste kui ka Harjumaa omavalitsuste inimesi, seegi on koostööprojekt.

Teiseks on see väga energiasäästlik projekt: ehitame passiivmaja, mis aitab majanduskulusid neli korda kokku hoida.

Kolmas asi on Valgehobusemäe suusa- ja puhkekeskuse teise etapi elluviimine.

Sellel aastal avanevad ju ka Norra abimeetmed mõisakoolide arendustegevuse jaoks. Järvamaa mõisakoolide ühingusse on liitunud üksteist mõisakooli ja nüüd on võimalik teha ühiseid turismipakette, mille eesmärk on piirkondlike kogukondade elavdamine. Et mõisakool ei oleks ainult haridusasutus, vaid ka kultuuriasutus ja kogukonnakeskus.

Meie kogemus näitab, et saab asju ajada ka ilma liitumata, vaid koostöö baasil. On tarvis head tahtmist ja head läbisaamist.

Jüri Ellram

Imavere vallavanem 22 aastat

Mõnes piirkonnas liitumine ehk tõuseb teemaks, mõnes teises jälle mitte. Meil ilmselt ei tule.

Esiteks ei ole valdade liitumiseks loodud tingimusi. Kui neid ei ole, siis on raske motivatsiooni näha, teades ka naabrite olukorda.

Tingimuste all pean silmas omavalitsuste tulubaasi teemat. Kui sellest üldse juttugi ei tehta, siis ju olukord ka liitudes paremaks ei lähe.

Mis puutub koostöösse teenuste osutamises, siis seda teeme väga palju. Terve hulga ülesandeid oleme Järvamaal ühiselt ära lahendanud: ühistransport, meditsiin, jäätmemajandus, noortetöö. Saame oma asjadega teistega koostööd tehes hakkama.

Euroopa raha on meil plaanis taotleda noorte üürimaja ehitamiseks, et noored saaksid maale elama tulla ja siia jäädagi.

Eestimaal on lõpmatult palju tühje maju, meil kahjuks aga ei ole enam ühtegi. Tööstus tõmbab meile inimesi, kuid neil pole kusagil elada. Praegu ongi meie rahvastikusaldo negatiivne, sest inimestel pole kuskil elada.

Postitatud rubriiki Meedia | Kommenteerimine suletud

Lüganuse, Maidla ja Püssi otsustasid ühineda (ERR)

11.04.2013

Lüganuse ja Maidla valla- ning Püssi linnavolikogu otsustasid täna toimunud erakorralisel istungil ühineda üheks omavalitsuseks nimega Lüganuse vald.

Lüganuse vallavolikogu liikmetest oli ühinemise poolt 10 vastu 1, Maidlas poolt 5 vastu 1 ning Püssis poolt kõik 8 kohal olnud volikogu liiget.

Sügisel toimuvatel valimistel valitakse uue omavalitsuse 15 liikmeline volikogu.

“Volikogud näitasid üles selget tahet ühiselt edasi minna ning julgust olulisi otsuseid vastu võtta, mitte jätta otsustamist riigi või kellegi teise kanda,” sõnas Maidla vallavanem Hardi Murula.

Kadri Masing

PM: Kultuuriministeerium Kiisleri haldusreformi plaani ei kooskõlastanud

Kultuuriministeerium teatas siseministeeriumile, et ei kooskõlasta regionaalminister Siim Kiisleri (IRL) välja pakutud omavalitsuskorralduse reformi seaduse väljatöötamiskavatsust, vaid toetab vabatahtlikku liitumist.

«Oleme seisukohal, et kohalike omavalitsuste liitumine peaks olema vabatahtlik ning ei saa taanduda vaid omavalitsuspiiride nihutamisele ning olla suunatud kohaliku demokraatia vähendamisele,» kirjutas minister Rein Lang (Reformierakond).

«Leiame, et jõuga ning kohalikke olusid mittearvestav kohalike omavalitsuste liitmine ei taga ühinemise õnnestumist ega spetsialistide suundumist tööle kohalikesse omavalitsustesse.»

Kultuuriministeerium lisab, et kohaliku omavalitsuse üksuste ühinemise reeglid on juba sätestatud Eesti territooriumi haldusjaotuse seaduses ja kohaliku omavalitsuse üksuste ühinemise soodustamise seaduses. «Juhul kui on vajadus omavalitsuste ühinemise täiendavaks motiveerimiseks või soodustamiseks, on võimalik täiendada nimetatud seadusi. Läbivaks mõtteks taoliste muudatuste läbiviimisel ei peaks olema mitte uute piiride kehtestamine, vaid inimestele pakutavate teenuste kvaliteedi paranemine,» lisas Lang oma kirjas.

Regionaalminister Siim Kiisler avalikustas märtsi algul kava, mille kohaselt hakatakse haldusreformi edaspidi läbi viima tõmbekeskuste mudeli alusel, mille tulemusel peaks hiljemalt 2017. aastaks moodustuma Eestis 30–50 uut omavalitsust.

Postitatud rubriiki Meedia | Kommenteerimine suletud

Tõmbekeskustel põhineva reformikava tutvustus maakondades

Et maakondade omavalitsuste liidud ja omavalitsusjuhid kuuleksid regionaalministri valdkonnas plaanitavast, tõmbekeskustel põhinevast võimalikust omavalitsusreformist otseallikast, toimuvad selle tutvustused ja arutelud lähiajal kõigis maakondades kohapeal. Eesolevat tutvustavad omavalitsusreformi projektijuht Sulev Valner ja teised regionaalministri haldusalas antud teemaga tegelejad.

Esimene, Raplamaa kohtumine toimus Raplamaa omavalitsuste liidu korraldusel ja maavanema osavõtul väga asjaliku aruteluna 4.aprillil Rapla maavalitsuse saalis. Tõdeti, et Raplamaal on juba ära tehtud suur töö piirkondlike keskuste kaardistamisel.

Järgmised kokkusaamised:

10.aprill Tartumaa ja Jõgevamaa

12.aprill Põlvamaa

16.aprill Pärnumaa

17.aprill Läänemaa

22.aprill Lääne-Virumaa

23.aprill Ida-Virumaa

25.aprill Valgamaa

26.aprill Võrumaa

30.aprill Viljandimaa

6.mai Hiiumaa

7.mai Saaremaa

8.mai Järvamaa

Kolm ettepanekut valitsusele (Maaleht, küsitlus)

MADIS AJAOTS

Pilsu talu peremees

Valitsuselt soovin kõigepealt, et nad teeksid rohkem julgeid otsuseid. Näiteks võiks vallad kokku liita ja haldusreformi ära teha. Seda on niigi venitatud nagu püksikummi. Rahvas on ammu valmis, vaid ametnikud hoiavad asja kinni.

Maaleht, 4.04.2013

Postitatud rubriiki Meedia | Kommenteerimine suletud