Ühinev Viljandi vald moodustab juba uut organisatsiooni (Eesti Elu)
Täna, 16.mail kogunesid Männiku metsatallu sügisel Viljandi vallaks liituva nelja (Paistu, Pärsti, Saarepeedi ja Viiratsi) omavalitsuse ametnikud, et teha ettevalmistusi uueks stardiks.
Kokkukutsuja, Viiratsi vallavolikogu – ning Viljandi valla ühinemiskomisjoni esimees Kaupo Kase näitas ametnikele esitlust uue loodava organisatsiooni struktuuri kohta ning rääkis üleminekuperioodil ees ootavatest väljakutsetest. „Põhimõttelisest on üleminekuperiood juba praegu käes. Juba enne sügist hakkame ühildama neid õigusakte, millega läheb Viljandi valla töösse rakendudes eriti kiireks,” rääkis Kase.
„Muutused on nii nähtavad, kui nähtamatud. Kohe nähtav osa puudutab uut vallamaja, piirkondlikke kohamärgistusi, sümboolikat, ühtseid blanketivorme jms. Nähtamatu osa on aga oluliselt laiem: info liikumise ühildumine, ühine raamatupidamise- ning dokumendihalduse tarkvara, arhiivindusega seonduv ning kogu logistika, kuidas käib reaalse elu nn telgitagune korraldus,” selgitas Kase.
Viljandi maavanem Lembit Kruuse, kellel on Suure-Jaani vallaks liitumise kogemus olemas, rääkis neist muredest ja rõõmudest, mis paratamatult võivad liitujaid ees oodata. Ühe peamisena neist nimetas Kruuse asjaolusid, mis tulenevad erinevate organisatsioonikultuuride ühildumisest.
Kohal oli üle poolesaja praegu nelja erineva vallavalitsuse töötajat, kellele kõikidele garanteeritakse ühinemislepingust tulenevalt töökoht Viljandi vallas. „Eesmärk on tuua loodavasse valda kokku kõikide erinevate piirkondade teadmised, mille summast sünnib uus kvaliteet,” kinnitas Kase.
Erinevate valdade spetsialistid kogunesid valdkonniti grupitöödeks ning koos hakati kaardistama vajalikke tegevusi.
Kahel vaesel lihtsam kulusid katta (Hiiu Leht)
Harda Roosna
Haldusreformi tõmbekeskuste mudelit tutvustanud projektijuht Sulev Valner leiab, et kuigi kaks vaest omavalitsust liitudes rikkaks ei saa, oleks neil nagu pensionäride paaril lihtsam n-ö korterikulusid katta. |
|||||
Kas tõmbekeskuste mudel sobib Hiiumaa jaoks? Haldusreformi projektijuht Sulev Valner: Tundub sobivat. Lõpuks pole küsimus ju mudelis vaid selles, et leida, milline on Eesti omavalitsuste optimaalne korraldus. Me ei suru peale mingit mudelit, vaid ühiselt koos üritamegi leida võimalikult parimat varianti, milles annaks kokku leppida. Praegu ootamegi, et omavalitsusliit teeks 1. juuliks oma ettepaneku maavanemale ja siis maavanem saaks vaadata, kuidas sellega edasi töötada. Praegu on pall just kohalike inimeste käes esitada enda meelest võimalikult õige mudel. See on hea võimalus olla esimesena mänguväljakul ja olla esimene, kes ütleb: meie meelest peaks see asi olema nii – sellel on alati väga suur mõju.
Missugune on parim mudel minister Siim Kiisleri pakutud kuuest? Tegelikult tõmbekeskuste mudel, st keskus-tagala mudel ehk ka mitte niivõrd tõmbekeskuste, vaid toimepiirkondade mudel, on päris mõistlik enamikes Eesti kohtades. Ma arvan, et meil on Eestis suhteliselt suur konsensus, et liigume pigem natuke suuremate omavalitsuste poole. Iseenesest omavalitsuste liitumine ju seda näitab ja ka need, kes ütlevad, et mingisugust reformi pole vaja, tegelikult samas ütlevad, et näete kui hea – nad liituvad ise. Tugevamad-võimekamad omavalitsused on just inimese seisukohalt vaadates ikkagi kasulikumad. Et tõepoolest iga inimene igas Eesti paigas saaks oma omavalitsuselt kõike seda, mida praegu tugevate omavalitsuste elanikud saavad ja nõrkade omavalitsuste omad tihti ei saa. Kas saate tuua mõne näite? Ei hakka praegu kedagi esile tooma, aga tüüpiline on näiteks huviharidus, mis tihtipeale ongi keskuses. Kui ümbritsevate omavalitsuste lapsed seal [huvikoolis – toim] käivad, öeldakse nende vanematele, et teisse me suhtume teisiti kui oma lastesse ja teie makske niija niisuguseid summasid. 17.05 |
Tõmbekeskuste analüüs nõuab Harjus rohkem aega (Harju Elu)
17.05.2013
Autor: | Marko Tooming |
|
||||||||||||||
Kuressaaret tõmbekeskusena on vaja kogu Saaremaale (Meie Maa)
|
Kiisler: maal on hea elada siis, kui mõistlikus kauguses on linn (Maaleht)
14.05.2013
Aive Mõttus
Täna tutvustatud uuringust selgub, et inimeste igapäevane pendelränne ületab enamasti omavalitsuste piire ning selgelt eristuvaid tõmbekeskusi on Eestis välja kujunenud 50 ringis. | |||||
Uuringu tellinud regionaalminister Siim Kiisleri sõnul võidavad tugevatest keskustest just nende ümbruses elavad inimesed.
„Maapiirkonnas on hea elada siis, kui mõistlikus kauguses on tugev linn,“ selgitas minister ja lisas, et mõistlik kaugus, mida inimesed on nõus igapäevaselt sõitma, on pool tundi või pisut enam. „Kui selles kauguses on inimesele sobiv töökoht, siis reeglina ta ära ei koli. Küll aga on harjumused muutunud ning väga sageli kasutatakse ka paljusid teenuseid töökoha juures, mitte oma koduomavalitsuses ning sellega peab arvestama,“ ütles Kiisler. Uuringu koostamist juhtinud Teaduste Akadeemia uurija-professor Rein Ahase sõnul on maakonnakeskused olulise tähtsusega, kuid lisaks neile on maakonnas veel teisigi tõmbekeskusi. „Regionaalse tasakaalu seisukohast on oluline maakonnakeskuste kõrval ka väiksemate keskuste tugevdamine,“ rääkis Ahas uuringu tutvustamisel. Ta selgitas, et inimeste eluviisid on muutunud ning igapäevane pendelränne kodu ja töökoha või kooli vahel on muutunud tavapäraseks ja inimesed on sellega harjunud. Enamasti toimub selline ränne maakondade siseselt, üle maakonna piiri ulatub vaid Tallinna ja Tartu mõju. Regionaalministri sõnul saavad värskest uuringust väga hea infot just kohalikud otsustajad ning see on üheks sisendiks maakonna tõmbekeskuste määratlemisel ning omavalitsusreformi läbiviimisel. „Omavalitsuskorraldus peab vaatama ikka seda, kuidas inimesed elavad ja me ei pea suruma inimesi kunstlikult tänaste omavalitsuste raamidesse,“ ütles ta. Uuring põhineb passiivse mobiilpositsioneerimise andmetel, mis koguti Positium LBS koostöös mobiilsideoperaatoriga EMT. Passiivse mobiilpositsioneerimise andmebaas koosneb EMT võrgus tehtud mobiiltelefonide kõnetoimingute asukohtadest. Igale mobiilside teenuse kasutajale on omistatud juhuslik anonüümsust tagav identifikaator, tänu millele ei saa andmeid seostada ühegi konkreetse inimese ega telefoninumbriga. Esmakordselt viidi selline uuring läbi Eestis kolm aastat tagasi ning toona oli see maailmas ainulaadne. |
Tõmbekeskuse tugevus sõltub asula elanike arvust (Postimees)
15.05.2013
Autor: | Oliver Kund |
Regionaalse pendelrände uuringust selgub, et umbes 40 000 Eesti inimest ehk viis protsenti tööealisest elanikkonnast vahetab suvepuhkuse ajaks elukohta kauemaks kui kuuks ajaks, mistõttu võiks ka Eestis hakata Põhjamaade eeskujul arendama teise kodu poliitikat.
Tartu Ülikooli inimgeograafia professori Rein Ahase soovitus põhineb EMT mobiilpositsioneerimise andmete alusel koostatud uuringul, millega kaardistati 2012. aasta kevadest kuni tänavu veebruarini inimeste viibimispaigad töö- ja puhkeajal ning erinevatel aastaaegadel.
Uuringust ilmnes, et suurim hulk suvekodudes aega veetvaid inimesi peab teist kodu rannikualadel, Lahemaa piirkonnas, saartel ja väikelinnade läheduses. Tööperioodi ja suveperioodi rände erinevus on suurim Tallinnas, aga Eesti peale kokku on ligi 40 000 inimest, kes vähemalt kuuks ajaks oma elamise teise kodu vastu vahetab.
Suured linnad meelitavad
«Poliitikas tuleb sesoonse varieerumisega arvestada: meil on alasid, kus suveperioodil suureneb elanikkond 400 protsenti,» ütles Ahas.
Professori sõnul annab see suunise, et Eestis võiks arendada teise kodu poliitikat, milles arvestataks inimeste liikumisega näiteks arstiabi ja kaupade-teenuste kättesaadavuse tagamisel.
Valdaval osal aastast moodustuvad kõigi Eesti linnade ümber areaalid, kust inimesed tööle käivad. Üle oma maakonna piiride ulatuvad tõmbekeskused on Tallinn ja Tartu, millest esimene haarab endasse kõiki suuremaid linnu ja maakondi peale Viljandimaa, Võrumaa ja Ida-Virumaa.
Iga päev liigub 79 000 inimest töö või õppimisega seoses Tallinna sisse ja 41 000 sealt välja. «Mida suurem on keskus, seda tugevam on tema tõmme,» põhjendas Ahas.
Ometi on Eestis paiku, mis reeglist erinevad. Näiteks on omaette isoleeritud süsteem suuruselt kolmas linn Narva, mis tööinimesi meelitava tõmbekeskusena ei toimi.
Teadlaste arvates tuleks põhjust otsida sellest, et linn on ajalooliselt seotud rohkem Venemaaga ning teised Ida-Virumaa keskused, Jõhvi ja Kohtla-Järve, on Narvast edukamad. Regionaalminister Siim Kiisleri sõnul viitab see ka puudujääkidele linna juhtimises, kuna ka omavalitsuste võimekuse edetabelis on Narva ebaproportsionaalselt madalal pulgal.
Rändega tuleb kohaneda
Teised erijuhtumid on väikelinnad nagu Jõgeva, Põlva ja Valga, mida kummitab võimetus tõmbekeskusena toimida. «Väikelinnad on teiste suurte keskuste tõmbealas ja seetõttu ei edene,» ütles Ahas. Samas on vägagi elujõulised Kuressaare, Pärnu, Viljandi ja Rakvere.
Kiisler tõi välja, et negatiivselt paistab silma ka Haapsalu. «Kui vaadata Haapsalu täppi, siis maakonnakeskus ei suuda pakkuda piisavalt tööd oma maakonnale, kust inimesed pigem Tallinna ära lähevad,» rääkis ta.
Ahase sõnul on Eesti tõmbekeskuste süsteem olnud ajas võrdlemisi muutumatu, sest samad keskused ilmnesid Eestis juba 1930. aastatel. Vahe seisneb selles, et tänapäevane infotehnoloogia ja soodne transpordiühendus mitte ei vähenda, vaid kasvatab inimeste liikuvust. Selle tõdemusega on silmitsi kõik Euroopa maad ja «tagamaastumine» pole sugugi vaid Eesti omavalitsuste mure.
«Tõmbekeskuste ja tagamaa suhe Eestis süveneb ja riigil pole mõtet selle vastu võidelda, vaid mõelda, kuidas olemasolevat infrastruktuuri paremini ära kasutada,» pakkus professor. Ühtegi uut asulat ega magistraali rajada pole vaja, aga toetada tuleb praegusi väikekeskusi.
«Väljakujunenud süsteemi tuleks poliitiliste meetmetega toetada. Kahanevate keskustega tuleb tegeleda ja sinna panustada,» ütles Ahas. Seda eriti hariduse ja teenuste valdkonnas.
Poole tunni tee kaugusel (Sakala)
16.05.2013
Autor: | Kaia Iva |
|
||||||||||||||
Ekspert haldusreformist: varasemad kurameerijad võtavad pulmakingi välja
07.05.2013 Postimees Online Alo Raun
Riigi halduskorralduses paistab jätkuvat kängumine, leiab tänavusi linnade-valdade liitumisi ette valmistada aidanud AS Geomedia juht Rivo Noorkõiv intervjuus Postimehe arvamusportaalile. | |||||
Eesti haldusreform edeneb tavapäraselt hüpetega – iga nelja aasta järel, kui tulemas kohalike volikogude valimised, otsustab hulk julgemaid linnu-valdu leivad ühte kappi panna. Nii ka tänavu. Te nõustasite seekord mitut linnade-valdade ühinemist. Mis siis ikkagi määravaks sai neis kohtades, kus liitumine ära või plaanitust lahjemaks jäi – kas tõesti see, et ei suudetud kokku leppida, kumb vallavanem töö kaotab või mis uue valla nimeks saab?
Isiklikud hoiakud kujundavad läbirääkimiste õhkkonna ja vallaametnikel on selles väga suur roll. Kogemus näitab, et tubli vallavanema teadmised ja oskused kapitaliseeritakse uues omavalitsusüksuses. Kaalukeel otsustustes on volikogude liikmetel ja nendest mõnel on suurem mõjukus niite tõmmata. Uuele vallale nimepanek on emotsionaalne teema. Näiteks Läänemaa kolme valla ühinemisel oli vastloodud Lääne-Nigula valla nimevariantidena arutlusel Põhja-Läänemaa, Lääne, Läänela, Haavasalu, Laikmaa, Sõprus, Torni, Tõmmu, Uugla. Minu soovitus on esimesena eelistada nime, mis on piirkonna ajaloolise järjepidevuse kandja. Aprillis kukkus seekordne liitumissoovide esitamise tähtaeg ning nagu näha, on selle neliaastaku saak 18 ühinejat, mis polegi nii väike number kui võinuks karta. Kas see näitab, et reformierakondlik vabatahtlikkust rõhutav ühinemismudel pole üksnes presidendivalimiste võidu kindlustamiseks kasutatav poliittehnoloogiline lüke, vaid täiesti reaalne arengumudel? 2013. aasta volikogude valimiste järgselt tuleb 226 omavalitsusüksuse asemel 215. Vabatahtlik ühinemismudel annab omavalitsustele võimaluse abiellu astuda, kooselukorraldus läbi mõelda ja riigilt pulmakink saada. Seekordsete ühinejate seas on mitmed varasemad kurameerijad ja protsess viidi loogilise lõpuni. Ju mõisteti ja usuti, et suund on õige. Kahjuks ei jõua seesugused pigem kaootilised haldusterritoriaalsed korrektsioonid riigi halduskorralduse olemuslike küsimusteni. Näiteks mitmetasandilise valitsemise korraldamine, omavalitsuste maksubaasi teema, riigi ruumimustri vaesumise pidurdamine. Täna viljeletav riigijuhtimine liigub suuremale tsentraliseerimisele ja kohaliku omavalitsuse põhimõtete nõrgenemise suunas. Kui vabatahtliku ühinemisega seda mudelit silmas peetakse, siis riigi halduskorralduses kängumine jätkub. Kui toimiv on selline riik, kus kõrvuti hakkavad asuma neljast omavalitsusest tekkinud hiidvallad ning 700 elanikuga õnnetusehunnik, kellest keegi pole huvitatud? Näiteks Põhja-Viljandimaa areneb praegu just taolises suunas. Erisuste kasv omavalitsuste võimekuses kohalikku elu korraldada süvendab kindlasti probleeme riigi tasakaalustatud arengu tagamisel. Kuna Eesti on õhuke riik, satuvad ühed omavalitsused üha enam turumajanduse tõmbetuultesse ja keskvalitsusest sõltuvusse, samas kui teised suudavad enam kohalikku elu juhtida ja keskvalitsusele partneriks olla. Riigi arenguks on vaja luua nii piirkondade endi võimekust kui kogu riigi ja rahvusvahelist konkurentsivõimet. Ühinemiskõneluste käik näitas, et ennekõike kummitavad hirmud: näiteks ääremaastumine, koolide sulgemine, võimu kaugenemine elanikust, investeeringute koondumine keskusse, omavalitsuste võlakoormus. Õnnelikuks ei tee hirmudesse kinnijäämine, vaid nendest vabanemine. Milline on teie hinnang, kas regionaalminister Siim Kiisleri tõmbekeskuste Eesti fantaasiad on õhku visatud lihtsalt selleks, et töötegemist simuleerida ja IRLi sõnumit oravaparteist paremini eristada, või peate reaalseks, et riigikogu võtabki detsembris vastu seaduse, mis liitumise senisest oluliselt kiiremas tempos käima paneb? Kuidas suhtuvad tõmbekeskuste mudelisse linna- ja vallajuhid, kellega te viimastel kuudel kohtunud olete? Ministri pakutu vastu ollakse pigem umbusklikud. Küll aga tuleb algatust kiita, sest kuskilt tuleb ilmselgelt vajalike muutustega alustada. Praktikas tuleb anda vastuseid veel kümnetele küsimusele. Markeeriksin kaks väga olulist teemat. Neist esimene on arutelu riigireformi üle tervikuna. Ühiskond vajab konsensust avaliku sektori ümberkorralduse eesmärkides tervikuna ja sellest lähtuvalt tuleb kavandada struktuursed lahendused. Teine, saada kokkulepe selle kohta, millist omavalitsusüksust me ideaalis soovime, mis teenib oma kodanikke ka 15-20 aasta perspektiivis. See hõlmab arutelu omavalitsuslikest ülesannetest, tulubaasist (maksud, tasandus- ja toetusfond), kohalikust demokraatiast, eri tasandite avaliku sektori koostööst. On kahetsusväärne, kui räägitakse ainult tõmbekeskustest, omavalitsusüksuste elanike arvust ja omavalitsused taandatakse pelgalt teenuste pakkujaks. Me ei tohi unustada omavalitsemise sisulist olemust, selle väärtuspõhist käsitlust. Ministri kava elluviimine eeldab eri poliitiliste jõudude laiapõhjalist konsensust. Loodan väga, et teema ei lähe parteipoliitiliseks kaaperdamiseks. On sümpaatne, et kavandatud mudelis on oluline osa protsessilisel poolel. Omavalitsustele jäetakse võimalus riiklikult kehtestatud raamides vabatahtlikult valida, millise seadusega määratud tõmbekeskusega ühineda. Tulemustes on määrav, millised tõmbekeskused välja kuulutatakse. Sellest hakkavad sisulised lahendused hargnema. Aprillis räägiti palju, mis tundub olevat Eesti oma sarnane, kuid kopsakama motivatsioonipaketiga ja erisusi arvestavam – näiteks on seal eraldi nipid rikaste linnalähedaste valdade ühinema meelitamiseks. Mida võiks me Soome mudelist õppida, üle võtta? Riiklikud reformikavad peaksid sündima valitsemistasandite dialoogi tulemusena. Analoogselt Soomega peaks ka meie riigikogu avama poliitilise arutelu halduskorralduse moderniseerimise üle. Soome asjaajamise teeb usutavaks muutuste põhjendatud analüüs pikas ajaperspektiivis. Otsustajad peavad riigi strateegilistes valikutes otsustama ja neil on rahvalt selleks mandaat. Omavalitsustele antavad garantiid, ajaline üleminekuperiood asjade paika loksutamiseks jätab võimaluse reformi käigus mitte karta ka eksida ja otsida parimaid lahendeid. |
Saare ühendvald oleks Eestis suuruselt kuues (Saarte Hääl)
08.05.2013 Saarte Hääl
Autor: | Raul Vinni |
Saare maavalitsuses toimunud seminaril arutasid vallavanemad ja volikogu esimehed võimaliku ühendvalla teemat, arvamusi oli seinast seina. Riigi esindajad peavad saarlasi ühinemistemaatika üheks lipulaevaks. | |||||
Omavalitsusjuhid pole võimaliku ühinemise ja Eesti suuruselt kuuenda omavalitsuse moodustamise osas kaugeltki mitte üksmeelel. Osa soovib teema tädi Maali tarbeks enne referendumit pisemateks pulkadeks lahti võtta, osa usub aga, et kõigepealt tuleb teha põhimõtteline ja laiem otsus ning seejärel uus süsteem üles ehitada. Tugev tõmbekeskus Omavalitsusreformi projektijuht Sulev Valner märkis, et tema arvates tuleb reform ükskord nii või teisiti, ainult mida hiljem, seda radikaalsem. Valner ütles lühiusutluses, et seni püütakse omavalitsuste ühinemist võimalikult soodsaks muuta. Riigipoolne nn tõmbekeskuste ümber koondumise kava näeks ette liitumisi aastaks 2017. Saarlased loodavad asjaga ühele poole saada juba varem.
Reformi ideest ja võimalikest plaanidest ettekande teinud Valneri sõnul on Saaremaa tõmbekeskus ilmselgelt Kuressaare. Pihtla vallavanem Jüri Saar küsis vastu, et kas on ikka loogiline tugevdada selleks, et elu maal paremaks läheks, tõmbekeskusi. Valneri arvates lähevad inimesed minema ka siis, kui kohalik tõmbekeskus on nõrk, siis koondutakse tugevamatesse tõmbekeskustesse. Seminari juhtinud ja ise oma ettekandes Saare maakonna olukorda erinevatest vaatenurkadest analüüsinud Piret Pihel täiendas hiljem seda mõtet, et pigem tulgu siis inimesed ikka Kuressaarde, kui et nad mandrile lähevad. Ühinemise osas juba varem skeptiline olnud Jüri Saar avaldas arvamust, et asju tuleb vaadata detailides. Mis saab koolist, mis transpordist, mida saab ühinemisest tädi Maali? Samas käis Piret Pihel välja just vastuargumendi, et ei saa laskuda pisidetailidesse, kuna neid on palju ja neisse sumbutakse lõpuks ära. Samal seisukohal oli Saare maakonna arendusnõukoja koostatud ühendvalla ideed tutvustanud Lümanda vallavanem Jaanika Tiitson. Tema sõnul ei ole detailne plaan mõistlik, kuna asjaolud muutuvad ajas kiiresti. Kuidas ühinemisprotsess ja üleminekup eriood hakkaksid välj a nägema, on Tiitsoni sõnul vaja ühiselt kokku leppida. Küsitlus tuleb Praegu on arendusnõukoda võtnud eesmärgiks sügiseste valimiste ajal läbi viia ikkagi ka rahvaküsitluse võimaliku ühendvalla moodustamise kohta. Piret Pihel ütles, et valimiste ajal tulevad inimesed kõdust välja, muul ajal on igasugustest referendumitest osavõtt pigem leige. Märgiti ka, et kui koos valimistega küsitlust n-ö füüsiliselt teha ei saaks, võiks selle kindlasti korraldada kas või samal päeval, kuid kõrvalruumis. Jüri Saar väitis aga, et tema arvates ei vasta selliste küsitluste korraldamine valimiste eel või valimiste ajal poliitilisele tavale. Sulev Valner lisas lõpetuseks, et mittemidagitegemine on ka valik, kuigi mitte väga odav, aga mugavusvalik. “Ah, ehk läheb üle,” iseloomustas Valner seda valikut. Arutelud ühendvalla teemal jätkuvad lähema kuu jooksul. |