Mikser: ma ei pea Kiisleri haldusreformi teokssaamist kuigi tõenäoliseks (PM)

Regionaalminister Siim Kiisleri eile välja käidud haldusreformi kava ei pälvi tõenäoliselt koalitsioonipartneri Reformierakonna ega ka kõigi kohalike omavalitsuste juhtide toetust, arvas sotsiaaldemokraatliku erakonna esimees Sven Mikser.

Mikseri sõnul on Kiisleri meeskonna valitud tee õige, kuid ei saa ilmselt realiseeruda paljude vastuolude tõttu.

«Põhimõtteliselt ei ole see vale tee, aga see on poolik lahendus. Sellist lootust, et omavalitsused ise lepivad kokku, on olnud väga pikka aega, aga märgatav konsolideerumine ilmselt nõuab enam aega kui IRL seda pakub,» argumenteeris Mikser.

«Seda saaks kiirendada siis, kui valitsuse tasemel pakutaks välja lahendused põhiküsimustele: millised peaks olema omavalitsuste kohustused ja kuidas saaks see tulubaasiga kaetud. Need on küsimused, millele vastamisest tuleks alustada. See on valetpidi minek, et öelda, et paneme omavalitsused kokku, siis nad muutuvad tugevamaks ja siis anname neile kohustusi juurde,» kritiseeris ta Kiisleri nägemust.

Vastuolusid on veel, näiteks ei peata see reform ääremaastumist. «Tegemist on riigipoolse n-ö rinde tagasitõmbamisega, et «hoiame seda fronti, vähemalt suuremate tõmbekeskuste tasemel».»

Mikseri sõnul on väga tõenäoline, et omavalitsused ei suuda siiski ette nähtud ajaraamis liitumise osas kokku leppida ja rakendada tuleks sundliitmist. Sellega ei lepiks aga IRLi koalitsioonipartner Reformierakond.

«Nii palju kui mina olen Reformierakondasi sel teemal rääkimas kuulnud, siis nad on ikkagi väga konkreetselt öelnud, et nad ei näe, et võiksid toetada sundliitmist. See mõistagi seab oma piirid sellele, kui kaugele see reform praeguse valitsuskoalitsiooni jõududega võiks jõuda,» arutles Mikser.

«Seda haldusreformi on põrgatatud ja algatatud palju aastaid, vähemalt kogu selle aja, mis mina olen olnud Toompea tasemel poliitikas ehk viimased 14 aastat. Väga suurt optimismi mul ei ole, et lähikuudel jõutakse mingi murranguni ja ka seda, et eeloleva kahe aastaga viiakse läbi suure ulatusega haldusreform, hindan ma pigem ebatõenäoliseks.»

Mikser ütles, et sotsiaaldemokraadid on üldjoontes valmis reformikava toetama, ent ei poolda omavalitsuste sundliitmist.

ERR: Kiisler soovib tõmbekeskustel põhinevat haldusreformi

Kuigi haldusreformi läbiviimist valitsuserakondade koalitsioonilepingust kiisleri6pakkei leia, soovib regionaalminister Siim Kiisler reformi siiski ette valmistada ja võtta aluseks tõmbekeskuste mudeli.

Tõmbekeskuste mudelit, mille tulemusel tekiks 30-50 omavalitsust, pooldas siseministeeriumi teatel enamik maavalitsusi, ligi kolmandik kohalikke omavalitsusi ning enamik eksperte.

Kokku kaalus ministeerium kuut võimalikku mudelit: minivaldade, omavalitsusliitude, kihelkondade, tõmbekeskuste ja maakondade Eesti ning kahetasandiline riik.

Regionaalminister on seisukohal, et reformiga tuleb edasi liikuda samm-sammult. Samas tuleb olulised riiklikud otsused teha ja raamistik kokku leppida võimalikult kiiresti.

Ministeeriumi sõnul ongi järgmiseks ülesandeks erinevaid osapooli kaasates valida välja need tõmbekeskused, mille ühinemise vahel ülejäänud omavalitsused saavad valida, et ühinemisprotsess 2017. aasta kohalike valimistega lõpule viia.

Protsessi juhtimiseks on palgatud projektijuht Sulev Valner, kes arutab igas maakonnas kõigi osapooltega sh omavalitsusjuhtide ja ekspertidega läbi ja lepib kokku selle maakonna tõmbekeskused.

Ministeerium peab tõenäoliseks, et väiksemates maakondades on 1-3 tõmbekeskust ja suuremates, nagu Harjumaa ja Ida-Virumaa, võib see number olla veidi suurem.

Reformi esialgne ajakava:

  • Märts 2013 – regionaalminister esitab reformi seaduse väljatöötamiskavatsuse
  • August 2013 – projektijuhi eestvedamisel ja omavalitsuste, omavalitsusliitude, maavalitsuste ja ekspertide osalusel on valminud maakondade ettepanekud sealsete tõmbekeskuste osas
  • September 2013 – regionaalminister esitab valitsusele omavalitsuskorralduse reformi elluviimise seaduseelnõu, mis sisaldab ka maakondadega läbiarutatud tõmbekeskuste nimekirja
  • Detsember 2013 – Riigikogu võtab vastu omavalitsusreformi elluviimise seaduse
  • September 2014 – omavalitsused on valinud tõmbekeskused, kellega ühineda ehk kokku leppinud uutes loodavates KOV üksustes
  • November 2014 – regionaalminister on lahendanud tekkinud eriarvamused, kui omavalitsus pole suutnud otsust teha, soovitakse ühineda lahustükkidena vms
  • Detsember 2014 – Vabariigi Valitsus kehtestab määrusega haldusterritoriaalse korralduse muutmise KOVide poolt kokkulepitud piires.
  • 2015-2017 – ühinemiste sisuline ettevalmistamine omavalitsustes
  • Oktoober 2017 – volikogude valimine toimub juba ühinenud omavalitsuste piirides

allikas: ERR Uudised (kuula ka raadiouudist)

Esitlusel tutvustatud lühikokkuvõte ja slaidid asuvad SIIN.

Põlvamaal liigutakse samuti suurvalla suunas

Neljapäeval otsustavad kolme Kagu-Eesti omavalitsuse volikogud, kas alustada kõnelusi ühise mütsi alla koondumise osas. Üks “jah” ning üks “ei” on juba öeldud.

15. novembril allkirjastasid viie Põlvamaa omavalitsuse vallavolikogude esimehed deklaratsiooni, et algatada läbirääkimised omavalitsuste ühinemiseks. Allkirja andsid Veriora, Orava, Räpina, Värska ja Mikitamäe volikogude esimehed.

Liitumise algataja, Värska vallavolikogu esimehe Vello Saare sõnul andis tõuke tegutsemiseks regionaalministri 10. oktoobri pöördumine “Oma­valitsusreform on möödapääsmatu”, samas ka segane olukord selles, kes, millal ja kuidas reformi peaks tegema.

“Mina pidasin sellist seisu jaburaks ning uduse olukorra lõpetamiseks tegin naabervaldade juhtidele ettepaneku,” ütles Saar.

Võimalus peeglisse vaadata

Räpina volikogus on vastu võetud otsus, et kõnelustel tuleb osaleda.

“Räpina on läbi aegade olnud piirkonnale tõmbekeskuseks, kuid tema saatus sellena sõltub üha enam ümbruskonna valdade elanikest,” kommenteeris Räpina vallavolikogu esimees Kaido Palu. “Ilma tugeva sekkumiseta jätkub ka vallakeskuste allakäik.”

Mikitamäe vallavolikogu esimees Imre Liivago tõdes, et riik paneb kohustusi ainult juurde ning väikesed omavalitsused pole enam jätkusuutlikud.

Kas läbirääkimistel osaletakse, saab selgeks sel neljapäeval, mil küsimus tuleb arutelu alla nii Mikitamäe, Värska kui ka Veriora valla volikogudes.

Veriora vallavolikogu esimees Rein Raadla tõdes, et kui mitte muud, annab ettevõtmine võimaluse peeglisse vaadata ning hinnata oma valla võimalusi ja vajadusi ühinemiseks.

Orava vald on aga vastu võtnud otsuse ettevõtmises mitte osaleda. “Volikogus oli poolt ainult üks inimene ja see olin mina,” kommenteeris Orava vallavolikogu esimees Ene Säinast.

“Ülejäänute seisukoht oli, et siiski tuleks oma valla nimel pingutada nii kaua, kuni pingutada annab, ja et mõne teise valla ripats olla ei ole ka parem.”

Miks mitte Setumaa?

Kõneluste puhul tekitab küsimusi ka partnerite valik ehk teisisõnu, miks tegi Värska ettepaneku just kõnealusele neljale omavalitsusele, kui mõeldud on ka Setumaa vallale.

Vello Saar tõdes vastuseks, et seni on kõik liitumiskavatsused liiva jooksnud. Ka lähtuti ühisdeklaratsiooni koostamisel Põlva maakonna arengukavast, kus on väga selgelt kirjas, et maakonna piirides võiks olla kas kaks omavalitsust või kaks koostööpiirkonda – Põlva ja Räpina.

Uue omavalitsuse halduskeskuseks jääks Räpina ning võimalik, et ühinemise järel saab uus moodustis ka täiesti uue nime.

Uue lahenduse hukatuslikkust Setumaale Vello Saar ei usu.

“Kui me vaatame tõele näkku, siis on ka praegune Setumaa ära jagatud nii riikide, maakondade kui valdade vahel ning selle kõige juures on ta ikkagi olemas. Mina küsiksin vastu, et kuhu see Setumaa nüüd siis kaduma peaks.”

Imre Liivago seisukoht on samuti pigem filosoofiline. “Üle 20 aasta ei ole suudetud ühist Setumaad luua, ehk ongi praegune olukord hea selleks, et kõik virguks,” tõdes ta.

Ilmus 29. novembril Maalehes.

Haapsalus algavad omavalitsusreformi avalikud arutelud

Täna kell 16 algab Haapsalu kultuurikeskuses regionaalministri algatatud omavalitsusreformi esimene avalik arutelu „Tugevate omavalitsuste Eesti – milline tee valida?“. Arutelul osalevad regionaalministri kutsel piirkonna ja ümbritsevate maakondade omavalitsusjuhid ja volikogude liikmed. Osalema on oodatud ka kohalikud inimesed.

Regionaalminister Siim Kiisleri sõnul ollakse täna olukorras, kus probleeme Eesti omavalitsuskorralduses tunnistavad kõik osapooled ja eksperdid, kuid lahendusi nähakse erinevalt. „Nii nende arutelude kui ka erinevatele osapooltele saadetud kirjaliku pöördumise eesmärk on leida see ühisosa, milles meil on võimalik kokku leppida,“ selgitas Kiisler.

Aruteludeks on välja käidud kuus alternatiivset mudelit ning kokku tuleb leppida ka reformi läbiviimise ajakavas. „Kui tahe on olemas, on võimalik reform läbi viia aasta pärast toimuvate kohalike valimiste ajaks,“ ütles Kiisler ning lisas, et teine alternatiiv on kinnitada selleks ajaks reformi läbiviimise seadus, milles lepitakse kokku reformi läbiviimine 2017. aastal toimuvateks valimisteks.

Oktoobris ja novembris toimub viis avalikku arutelu üle Eesti:

–              24. oktoober kell 16-19 Läänemaal Haapsalu kultuurikeskuses (Posti 3);
–              26. oktoober kell 14-17 Lääne-Virumaal Rakvere kolledž (Pikk 40);
–              29. oktoober kell 17-20 Järvamaal Paide kultuurikeskuses (Pärnu 18);
–              1. november kell 16-19 Põlvamaal Põlva kultuurikeskuses (Kesk 15);
–              15. november kell 16-18.30 Viljandimaal Sakala keskuses (Tallinna tänav 5).

Eestis on täna 226 kohalikku omavalitsust – 33 linna ja 193 valda. Pooltes omavalitsustes elab vähem kui 1800 inimest, 41 vallas ja linnas on elanikke juba alla tuhande. Kõige väiksemas vallas on elanikke 97.

Regionaalminister pöördus 10. oktoobril omavalitsusreformi algatamiseks erakondade, põhiseaduslike institutsioonide, sotsiaalpartnerite ja erinevate huvigruppide poole. Saadetud materjalidega saab tutvuda siinsamas ajaveebis: http://haldusreform.wordpress.com/kovreform2013/.

Kiisler: omavalitsusreform on möödapääsmatu

Regionaalminister Siim Kiisler pöördus täna omavalitsusreformi algatamiseks erakondade, põhiseaduslike institutsioonide, sotsiaalpartnerite ja erinevate huvigruppide poole. Osapooltele saadetud analüüsis on välja toodud võimalikud alternatiivid ja ajakava reformi läbiviimiseks, milles regionaalminister soovib kokku leppida.

 

„Täna on paljudes omavalitsustes alles jäänud vaid „oma“ ning „valitsemist“ sisuliselt enam ei toimu, selleks puudub võimekus,“ ütles Kiisler ning lisas, et 226 omavalitsust on Eesti jaoks liiga palju. „Küsimus on, et kui palju oleks mõistlik, milliseid funktsioone need omavalitsused täitma hakkavad ja kuidas selle lahenduseni liikuda,“ märkis ta.

 

Eesti on omavalitsuse võimekuse tõstmisel seni valinud vabatahtlikkuse tee, mis ei ole üheski riigis toonud kaasa soovitud eesmärkide täitmist. Samas puudub omavalitsusreformi teemalistes aruteludes erinevate osapoolte vahel üksmeel ning teadmine, kuidas edasi minna.

 

Viimasest katsest Eesti omavalitsusmaastikku korrastada on tänaseks möödas enam kui kolm aastat. 2009. aastal regionaalministri poolt välja käidud haldusterritoriaalse reformi kava nägi ette omavalitsuste miinimumsuuruseks 25 000 elanikku. Toona ei jõutud reformi läbiviimises kokkuleppele. Tänast omavalitsuskorraldust on kritiseerinud nii riigikontrolör, õiguskantsler, erinevad ministeeriumid kui ka rahvusvahelised organisatsioonid.

 

Kiisleri sõnul on üheks ratsionaalse arutelu takistuseks varasemates diskussioonides võetud liiga jäigad positsioonid, millest taganemine võib emotsionaalselt ja ka poliitiliselt tunduda valus. „Seepärast olemegi läbi analüüsinud viis võimalikku alternatiivi reformi läbiviimiseks ja need võrdsetena lauale pannud. Oleme valmis ka ise senisest nägemusest pehmema reformiga, sest praeguse olukorra jätkumine on halvim variant võimalikest,“ ütles Kiisler.

 

Kirjas on välja toodud kaks peamist küsimust, millele partnerite vastust soovitakse – milline tee valida ning millal muudatused ellu viia. Analüüsitud on kuut võimalikku omavalitsuskorralduse mudelit:

 

–          Minivaldade Eesti, kus säilib tänane olukord;

–          Omavalitsusliitude Eesti, kus omavalitsusmaastik ei muutu, kuid osa ülesandeid delegeeritakse maakondlikule avalik-õiguslikult omavalitsusliidule;

–          Kahetasandiline Eesti, kus luuakse juurde täiendav maakonnapõhine omavalitsustasand;

–          Kihelkondade Eesti, kus toimuvad omavalitsuste ühinemised vähemalt 3000 elanikuga üksusteks ning tekib 70-100 omavalitsust;

–          Tõmbekeskuste Eesti, kus liitumised toimuvad ümber suuremate keskuste ja tekib 30-50 omavalitsust;

–          Maakondade Eesti, kus liitumised toimuvad üldjoontes tänaste maakondade põhiselt.

 

Eestis on 226 kohalikku omavalitsust – 33 linna ja 193 valda. Pooltes omavalitsustes elab vähem kui 1800 inimest, 41 vallas ja linnas on elanikke juba alla tuhande. Kõige väiksemas vallas on elanikke 97.

Saadetud materjalidega saab tutvuda ka siinsamas ajaveebis.

Kas olulisem on “oma” või “valitsus”?

Meie põhiseaduses  on kirjas, et kõiki kohaliku elu küsimusi otsustavad ja korraldavad kohalikud omavalitsused, kes tegutsevad seaduste alusel iseseisvalt. Euroopa kohaliku omavalitsuse harta kohaselt tähendab omavalitsus kohalike võimuorganite õigust ja võimet korraldada ja juhtida valdavat osa nende vastutusalasse kuuluvast ühiskonnaelust.

Need on võimsad sõnad. Tohutu poweriga, nagu öeldakse.  „Kõiki kohaliku elu küsimusi“, „õigus ja võime“, „otsustavad ja korraldavad“, „korraldada ja juhtida“. Aga vägevatest sõnadest üksi ei piisa – küsimus on selles, kui palju need sõnad ka päris elus paika peavad?

Kui paljudes kohalikes omavalitsustes suudetakse tegeleda kõikide kohaliku elu küsimustega, nagu põhiseadus nõuab? Kas ainult tegeletakse või jõutakse ka lahenduste ja teenusteni, mida inimesed ju tegelikult vajavad? Kui paljudel kohalikel omavalitsustel on lisaks hartas sätestatud õigustele olemas ka sisuline võimekus kohalikku ühiskonnaelu korraldada ja juhtida?

Sel nädalal esitleti kohalike omavalitsuste haldusvõimekuse uuringut, mis võrdleb erinevate linnade-valdade suutlikkust täita neile pandud ülesandeid. Õigem oleks isegi öelda, et võrreldakse ülesannete täitmiseks vajalike eelduste olemasolu. See ei ole kellegi häbimärgistamiseks või kellegi kiitmiseks, see on pigem peegel, mis annab adekvaatse pildi hetkeolukorrast.

Ritta pannakse omavalitsuste finantsiline võimekus, rahvastikunäitajad, elanikkonnale osutatavad teenused, ettevõtluse ja vabakonna tegevuse aktiivsus ning palju muid parameetreid. Kokku 29 erinevat näitajat kuuest valdkonnast. Tahate teada, mis pärast seda juhtub? Kuna koostame indeksit juba neljandat aastat, siis võtan julguse oletada ning tõenäoliselt ma palju ei eksi.

Ajakirjandus armastab erinevaid pingeridasid, tope ja bottomeid ning ilmselt kajastatakse sellegi analüüsi tulemusi nii mõneski väljaandes. Selles nn pingereas eespool olevate valdade juhid muhelevad, lõpuotsa mehed kiruvad metoodikat ning leiavad selles vähemalt sada puudust. Teadlased asuvad tõlgendama. Erakonnad arvavad, et kõik mured lahendaks ühe omavalitsustasandi juurde loomine, väikeste vaikne suretamine probleemi ignoreerides või mõni veel segasem plaan. Ehk kahe sõnaga – igaühele midagi.

Üsna palju neist aruteludest ja seisukohtadest jõuab aga välja sinna, et kui keskvalitsus eraldaks kohalikele omavalitsustele rohkem raha, küll siis ka kõik mured laheneks. Keskmine hinne selles tabelis oleks vähemalt sama kõrge kui praegune parim tulemus ning kõik 226 omavalitsust oleks kindlasti esikümnes, pigem isegi suisa pjedestaalil.

Raske on sellele soovile vastu vaielda, sest kõik me tahaks, et oleks rohkem raha. Aga selle soovi juures unustatakse ära üks oluline tahk – nii kesk- kui kohalikul omavalitsusel saab raha olla nii palju, kui seda on meie inimestel. Kui inimestel läheb paremini, on ka valla, linna või ministeeriumil eelarve suurem, mitte vastupidi.

Seega peaks kogu riigiaparaadi – nii kohalikul kui keskvõimu tasandil – esimene mure olema see, kuidas suurendada meie inimeste ja perede sissetulekuid. Päris elus on see mõte aga tihti moondunud äraspidiseks, tõest on saanud antitõde. Isegi kodualuse maamaksu puhul käib peamine kriitika selle kohta, justkui riik võttis omavalitsustelt raha ära, mis on paha-paha. Aga võta näpust – ei võtnud, vaid hoopis jättis selle raha perede rahakotti. Usun, et pered rõõmustavad.

Ometi ei lahendaks isegi täiendav rahasüst neid struktuurseid probleeme, mis tänastel omavalitsustel on. Kui ühes tuhande elanikuga vallas juhtuks ime ning kõik sealsed maksumaksjad maksaks järgmisel aastal tänasest kaks korda rohkem makse vallakassasse, siis ikkagi ei tekiks vajalikku suutlikkust kohaliku elu korraldamiseks. Kurb, aga tõsi.

Ka praeguse tulubaasi juures saavad osad omavalitsused oma ülesannetega paremini hakkama ja osades kohtades ei korralda kohalik omavalitsus elementaarseidki kohaliku elu küsimusi.  Millest see erinevus siis tuleb?

See tõde võib meeldida või mitte, aga tänasest uuringust selgub, et võimekus sõltub suurusest. Kuskilt maalt läheb selge piir, millest allpool võimekus järsult langeb. Täna jookseb see piir  5000 elaniku juurest – sellest numbrist väiksemail üksustel on enamasti väga keeruline pakkuda elanikele neid teenuseid, mida inimestel õigus saada on.

Aga rohkem kui pooltes meie tänastest omavalitsustest elab vähem kui 1800 inimest. Ka nende valdade-linnade juhid pingutavad ning rabavad pühendunult tööd teha. Väiksed teevad südamega, kuid paraku lihtsalt hammas ei hakka peale kõigele, millega peaks tegelema või ei ole võimalik seda teha piisavalt heal tasemel.

Kui vaadata uuringus ära toodud rahvastikuprognoosi ning erinevaid tulevikustsenaariume, siis ei ole selle põhjal põhjust arvata, et inimesi kõigis omavalitsustes järsku juurde hakkab tekkima. No umbes nagu seeni soojal ajal pärast vihma. Ei hakka, hoopis vastupidi – meie rahvastik väheneb nii loomuliku iibe kui ka rände tõttu.  Eriti tõsine on see probleem ääremaalistes omavalitsustes, kust noored on välja rännanud ning seega ei sünni ka uusi valla- ja linnakodanikke.

Miniomavalitsustel aga ei ole lihtsalt kriitilist massi inimesi ja seeläbi ka kriitilist massi raha eelarves, et teenuseid pakkuda, spetsialiste palgata, vajalikke kulutusi teha. Võtame näiteks hariduse – kuigi enamik omavalitsusi on koolipidajad ja hariduskulud moodustavad tihti peamise osa eelarvetest, puudub 136 omavalitsuses ametnike hulgast haridusspetsialist.

See tähendab, et omavalitsuse võimekus haridust puudutavates küsimustes sisuliselt kaasa rääkida on pigem madal ja selliste omavalitsuse sisuline tegevus haridusküsimuste suunamisel piirdub peamiselt kinnisvara ja vajadusel ka õpilastransporti puudutavate küsimuste lahendamisega. Asjaga küll tegeletakse, kuid tulemus ei pruugi olla kõige parem.

Ei ole ka üllatus, et suuremate linnade lähedal on omavalitsused üldiselt pisut võimekamad kui ääremaal. Samas ei ole siiski omavalitsuse asukoht nii määrava tähtsusega kui suurus – vahe ääremaa ja mitteääremaa vahel on 15 punkti, aga vahe väikese ja suure vahel on 29 punkti.

Aga punktid punktideks – neist ei lähe ühegi inimese elu paremaks ega hakka ka omavalitsus täitma neid ülesandeid, mille täitmisega nad seni pole hakkama saanud. Inimese jaoks on oluline see, kas kohapeal on olemas kool ja kauplus, kas sinna saab bussiga sõita ja kas tee on talvel ikka lahti aetud. Ja pisut põdur naabrimemm – kas tema eest hoolitsemine on ainult üleaedsete asi või käib ka valla sotsiaaltöötaja. Ettevõtja jälle tahab, et planeeringud liiguks, et igasuguste lubade andmine oleks aus ja läbipaistev, et asjata nö. ei kotitaks. See on see sisuline võimekus, mida inimesed omavalitsuselt ootavad.

 

Siim Kiisler

regionaalminister

Kiisler: Haldusreformi kolm põhiküsimust

Viimased kuu aega on haldusreformi teemal sõna võtnud erinevad teadlased, poliitikud, ajakirjanikud ja muud asjatundjad. On olnud sisukaid analüüse ja ka puusalt tulistamist, palju on räägitud aiast ning palju püütud teemat juhtida ka aiaaugule. Neist aruteludest ja ka varem läbi viidud uuringutest ja analüüsidest on tänaseks välja koorunud kolm peamist küsimust, millele peaks püüdma vastata kõik, kes sel teemal sõna võtavad või seda plaanivad.



Esiteks – kuidas tagada inimestele õigus kaasa rääkida nende igapäevast elu puudutavates küsimustes? Täna elavad inimesed olukorras, kus nende igapäevaste toimetuste kolmnurk – elukoht, töökoht ja vaba aja veetmise võimalused, ei asu enamasti ühes omavalitsuses. Elatakse ühes, poes ja arsti juures käiakse järgmises ning tööl ja koolis sageli suisa ülejärgmises omavalitsuses. Teadlased nimetavad seda toimepiirkonnaks ja enamasti on see suurem tänasest omavalitsusest.
Iseenesest ei ole inimeste suuremas liikuvuses ju midagi halba. Kõigis valdades ei peagi olema kooli, juuksurit, kaubanduskeskust ja muud eluks tarvilikku. Saab sõitma panna koolibussi naabervalda, metsatuka tagant läheb otsetee töökohta maakonnakeskuses ning elul polekski justkui häda. Kõige selle juures on aga üks suur ja põhimõtteline AGA.

Maakond kui toimepiirkond

Aga kuidas on tagatud inimese õigus oma elu mõjutavate otsuste tegemises kaasa rääkida? See peaks olema kohaliku demokraatia nurgakivi. Kui sinu lapse hariduse kvaliteedi määravad kõrvalvalla valijad, siis ei ole see õigus tagatud. Kui selle, kui tihti ja kui hästi on talvel lahti aetud tee maakonnakeskusse, kus sa tööl käid, määrab ära keegi kolmas või neljas, ei ole see õigus tagatud.
Sellisel juhul ei saa rääkida ka toimivast kohalikust demokraatiast. Ja kuigi vahepeal püütakse minivaldu toetada argumendiga, et suuremate omavalitsuste puhul väheneks kohalik demokraatia, on tegelik olukord vastupidine. Inimesel peab olema võimalus kaasa rääkida oma elu puudutavate otsuste tegemisel, oma toimepiirkonna valikute kujundamisel.

Uuringud näitavad, et täna kattub inimese toimepiirkond pigem maakonna kui vallaga. Tänase halduskorralduse juures aga jooksevad minivallad verest tühjaks ja alles ei jää mitte kohalik demokraatia, vaid tühi kest, mida tuleb allesjäänud elanikel üleval pidada.
Teine põhiküsimus, millele tuleb haldusreformi puhul vastata, on omavalitsuste võimekus seal elavate inimeste jaoks midagi ära teha. Hiljuti avaldatud haldusvõimekuse uuringust, aga ka õiguskantsleri ja riigikontrolöri ülevaadetest selgub, et praegu ei suuda omavalitsused väga sageli täita neid ülesandeid, mis neile seadustega pandud on.

Nõrgad omavalitsused

Kardetakse, et kui omavalitsused on suuremad ja tugevamad, siis teenuse kättesaadavus halveneb. Aga ega teenus ei ole ju see, kui inimene kutsutakse vallavalitsusse mingid blanketti täitma. Teenuse all tuleb mõista ikka seda, et vanainimesel aitab keegi puud ahju ette tuua, et lumesahk lükkab talvel tee puhtaks ja käib buss, millega minna arsti juurde või poodi. Ja nende kvaliteet ei sõltu vallavanema töökabineti asukohast.

Ühe lahendusena pakuvad haldusreformi vastalised, et võtame siis omavalitsustelt ära kohustuse neid teenuseid osutada. Võtame ära kohustuse korraldada hariduselu, teehoolet, sotsiaalhoolekannet, ühistransporti. Teoorias on see muidugi tehtav, AGA…

Aga kes neid teenuseid siis inimestele osutab? Kes lükkab talvel tee lahti? Naabervald? Riik? Mõlemad on võimalikud, aga see tähendab, et ka lumekoristuse raha liigub sinna. See tähendab, et ka otsused, kuidas ja kui tihti teid koristada, tehakse mujal ja kohalikel inimestel kaob võimalus neid otsuseid kuidagi mõjutada. Paratamatult tekib küsimus, et millega siis üldse kohalik omavalitsus tegeleb? Mitte millegi tegemisest pole aga elanikel kasu, isegi kui seda teha hästi lähedal ja hästi kohalikult.

Riik peab sekkuma

On selge, et Eesti vajab tugevaid omavalitsusi. Kohalikud inimesed vajavad tugevat omavalitsust. Ja et suuremad on tugevamad, sellega nõustuvad isegi kõige tulihingelisemad haldusreformi vastased. Suuremal omavalitsusel on rohkem võimalusi teenuste osutamiseks, on võimalus palgata pädevamaid inimesi. Suuremal omavalitsusel on võimalik ka investeerida tööstusaladesse, teedesse, haridusse, et luua ettevõtetele sobivamaid tingimusi. See omakorda tähendab aga töökohti. Just neid aga inimesed vajavadki.

Siit koorubki välja kolmas haldusreformi võtmeküsimus. Missugune on omavalitsuste tugevdamise juures riigi roll? See on ka koht, kus koalitsioon pole praeguseks veel üksmeelt leidnud. IRLi seisukoht on, et riik ei saa olla lihtsalt kõrvaltvaataja, vaid peab vajadusel ka ise omavalitsusi ühendama. Riik ei saa vaadata, kuidas nõrgad omavalitsused jäävad järjest nõrgemaks, vaid riigi kohustus on sellistel puhkudel ka sekkuda.

Ma ei süüdista selles praeguseid valla- ja linnajuhte – nad on tublid inimesed ja tegutsevad väga sageli oma võimete ja võimaluste piiril. Selleks aga, et suurendada võimalusi ja võimekust midagi ka reaalselt ära teha, tuleb praegused omavalitsused muuta suuremateks ja tugevamateks. Just need on küsimused, millele vastates saab lahti harutada ka haldusreformi sasipuntra. Just neis küsimustes tuleb leida ka poliitiline üksmeel. Sest ainult nii on võimalik liikuda edasi ühtsema ja tugevama omavalitsussüsteemi poole, mis tasakaalustab keskvõimu ja kus on tagatud ka kohalike inimeste peamised õigused. Kohaliku identiteedi ja kogukonnatunde kandjaks võib aga edukalt olla külaselts.
Siim Kiisler
regionaalminister

Kiisler: Kiigeplatsist ja lasteaiakohast ei piisa

Regionaalpoliitikal on Eestis enamasti kaks tähendust. Kui öeldakse regionaalpoliitika, mõeldakse kõigepealt haldusreformi ja hakatakse enamasti tegelema numeroloogia ja kunstiga. Et missugune arv on kõige ilusam ja kuhu oleks paslik uued piirid joonistada. Ja kui sõnal on eesliide „regionaal“, toimub see paljude arvates kuskil küüni taga või külapoe trepil ning linnades ja nende lähedal elavaid inimesi see ei puuduta.

Kakssada kakskümmend kuus. Just nii palju on Eestis täna omavalitsusi. On seda vähe, palju või piisavalt? Iga arv, mis on tänasest 226st väiksem, on parem. Sada on parem kui 226. Kaheksakümmend on parem kui sada. Nelikümmend on parem kui kaheksakümmend ja nii edasi. Miks ma selles nii veendunud olen? Unustage see numbrite jada – kas 226, 100, 80, 20 või midagi muud – korraks ära. Sest number ise ei ole eesmärk. Numbrite taga on inimesed, kes igapäevaselt neis omavalitsustes elavad ja töötavad, koolis käivad ja lapsi kasvatavad.

Need on inimesed, kelle heaolu eest peab seisma omavalitsus ja –valitsejad. Need on inimesed, kellele omavalitsus peab pakkuma teatud hulka teenuseid, aga kus paljudel juhtudel vald või linn seda tegelikult ei suuda. Aga 226 on ka praeguste linnapeade ja vallavanemate koguarv, teist samapalju on volikogude juhte. Lisaks veel asetäitjad, osakonnajuhatajad, direktorid, erinevad nõukogud ja nii edasi. Oma särk on ihule siiski kõige lähem ning eks ka siin peitub osa põhjusest, miks valdade-linnade vabatahtlik liitumine nii visa edenema on.

Tuleb peeglisse vaadata

Täna esitletakse kohalike omavalitsuse haldusvõimekuse uuringu tulemusi, millest selgub, et omavalitsuse võimekus on tihedalt seotud seal elavate inimeste arvuga. Ja kuskilt maalt läheb selge piir, millest allpool võimekus järsult langeb. Täna jookseb see piir 5000 elaniku juurest – sellest numbrist väiksemail üksustel on enamasti väga keeruline pakkuda elanikele neid teenuseid, mida inimestel õigus saada on.

Selle analüüsi mõte ei ole lahterdada ühtesid omavalitsusi tugevateks, teisi nõrkadeks. Ühtesid õnnestujateks, teisi läbikukkujateks. See 29 erinevast indikaatorist koosnev analüüs annab adekvaatse pildi hetkeolukorrast ja aitab meil teha järeldusi. See on peegel ning kui peeglisse vaadates pilt ei meeldi, tuleb midagi enda juures muuta, mitte peeglit süüdistada.

Aga mida see „haldusvõimekus“ üldse tähendab? Inimese jaoks ei ole see mingi väärtus omaette. Inimese jaoks on oluline, et tal oleks piisavalt lähedal töökoht ja kool, lasteaed ja perearst, kauplus ja raamatukogu. Et naabrimemme eest hoolitsemine ei oleks ainult tema enda õlul ja et akna alla ei tekiks ootamatult kruusakarjääri. See on oluline, see läheb inimestele korda.

Töökohad, töökohad

Omavalitsuse roll on luua inimestele selline elukeskkond. Omavalitsus peab olema tegus ja pädev partner ka erasektorile, suutma tuua valda või linna investeeringuid. Sest investeeringud tähendavad töökohti. Aga tänas on Eestis olukord, kus näiteks planeeringute valdkonnas on ainult 56 omavalitsusest olemas pädev ja erialase ettevalmistusega inimene. 56! See tähendab, et 170 omavalitsuses sellist igapäevas pädevust ei ole. Just sellistest asjadest sõltub sageli, kas ettevõtja rajab oma tehase ühte, teise või kolmandasse kohta. Just sellest sõltub, kus on tööd ja kus mitte.

Sellest ei piisa, kui remontida uhke gümnaasiumihoone ja siis oma kuue õpilasega keskkooliklassist meeleheitlikult kinni hoida. Ei piisa ka lasteaiakohast ja korda tehtud kiigeplatsist – inimesed lähevad elama sinna, kus on tööd. Ja kui iga vallakeskus kujutab ette, et ta on inimeste jaoks tõsine tõmbekeskus, siis tuleks neil ilmselt veel üks kord mõelda. Vaadake kasvõi Tallinna – lagunevatest lasteaedadest kuuleme uudistest ülepäeviti, ometi kolivad inimesed pealinna. Hommikul tööle minnes ja õhtul tulles istuvad inimesed kaks tundi ummikus – aga ikka kolitakse Tallinna.

Tallinn on muidugi äärmuslik näide ning selle üle, kas Eesti omavalitsusmaastikul peaks olema üks hiiglane, kus elab kolmandik kogu riigi elanikest, võib ka arutada. Aga vaadates Eestis ringi, on selge ka see, et kuskil 25 tuhande elaniku juures on see piir, kust alates suudavad omavalitsused täita neile seadustega pandud kohustusi elanike ees.

Halduskorralduse lähtekoht

Sellise suurusega üksused suudavad paindlikult reageerida ka muutuvatele oludele. Täna avaldatavast analüüsist tuleb välja, et just üle 20 000 elanikuga omavalitsuste grupp oli ainukesed, mille haldusvõimekus viimase aastaga on paranenud. Ehk teisisõnu – selliste omavalitsuste elanikud kannatasid majanduslanguses vähem. Kui tulla tagasi loo alguses toodud teise käsitluse juurde, siis tegelikult ei tähenda regionaalpoliitika ainult seda, mis toimub kuskil metsade taga ja kuhu sõidab kaks korda nädalas autokauplus. Regionaalpoliitika tegeleb ja peabki tegelema ka linnade ja nende tagamaadega.

Täna avaldatavast analüüsist selgub, et inimesed liiguvad ikkagi linnadesse ning ühtlasi laienevad linnade tagamaad – piirkonnad, mis elaniku jaoks funktsionaalselt toimivad ühtsena. Ühtsena selles mõttes, et inimene saab ühes omavalitsuses korda ajada oma igapäevased toimetused. Lapsed käivad koolis, inimesed tööl ja ka õhtul on perega koos võimalik midagi ette võtta. See peabki olema halduskorralduse lähtekohaks. Pealinna ümbritsevaid valdu nimetatakse tihti kuldseks ringiks. Ja ei ole saladus, et ka haldusvõimekuse indeksi tabelis on need vallad tipus. Selle ringi ja Tallinna ja vahel pendeldab iga päev mitukümmend tuhat inimest.

Kiire arengu mured

Aga nii nagu kõik hiilgav ei pruugi alati olla kullasära, ei tähenda ka nende pealinna lähivaldade tugev punktiskoor seda, et seal ei oleks probleeme. Koolis on ühes klassis rohkem paralleele, kui mõnes teises koolis klasse kokku. Hommikuti tööle sõiduks kulub tund aega. Ja nii edasi.

Ka uuringust selgub, et kui valdavas osas omavalitsustes on viimastel aastatel elanike arv vähenenud, siis keskuste tagamaades on toimunud vastupidine muutus – inimesed kolivad sinna elama. Näiteks Harku valla elanike arv on viimase kolme aastaga suurenenud 23%. Ligi veerandi võrra! Kuna kolijaiks on enamasti noored pered, on laste arv samas kasvanud veelgi enam. Ja sellise kasvuga hakkamasaamine on Harku jaoks tõsine väljakutse. See tähendab, et ääremaal on ühed mured ja kiirelt arenevates valdades ja linnades teised. Ka nendega tuleb tegeleda, ka see on regionaalpoliitika. Õigemini – see ongi regionaalpoliitika.

Lahendus on ikkagi üleminek praegustelt minivaldadelt teistsugusele haldusjaotusele. Sellisele, mis arvestab inimeste igapäevast elu ja vajadusi. Sellisele, mis põhineb mõjupiirkondadel. Loodan, et seda mõistavad ka need, kes on volikogudesse valitud rahva poolt neile kasulikke otsuseid tegema. Sest omavalitsused peavad olema inimeste jaoks, mitte vastupidi.
Siim Kiisler
regionaalminister
Artikkel ilmus 10. oktoobril 2011 ajalehes Postimees

Kiisler: terendab võimalus langetada omavalitsuste osas kindlaid otsuseid

Regionaalminister Siim Kiisleri avakõne VII Linnade ja valdade päeval (16.02. 2011)

Head kuulajad,

Üheskoos oleme läbi käinud ühe suurema majanduslanguse Eesti moodsas ajaloos ja oleme siiski elus ja terved.

Kiire tagasivaade numbrite keeles:

2007. aastal kasvasid omavalitsuste kulud keskmiselt 14 protsenti ja personalikulud 19 protsenti. 2008. aasta alguses ütlesin siinsamas teie ees, tsiteerin: „Majanduses on ees raskemad ajad, mis tähendab ettevaatlikumat rahadega ümberkäimist kui eelnevatel aastatel.“ Tegelikkuses aga kasvasid omavalitsuste kulud taas keskmiselt 16% ja personalikulud 20 protsenti. Kokku siis vastavalt 33 ja 42 protsenti kahe aastaga. Olukord, kuhu me 2008. aasta lõpuks olime jõudnud, ei vastanud meie riigi ega majanduse võimetele. Rääkida omavalitsuste tulude suurest langusest võrreldes 2008. aastaga ja õigustada kuluvajadust tolleaegse tasemega on sama nagu rääkida ilma jahenemisest, võttes aluseks viimaste aastate kõige palavama päeva. See oli mull.

2009. aastaks oli selge, et kriis on käes. Ütlesin tookord siinsamas, et „Ka kõige suuremad optimistid on aru saanud, et head ajad on selleks korraks möödas ja tuleb püksirihma pingutada.“ 2009. aasta omavalitsuste eelarvete täitmine näitab, et eelarved vähenesid 10 protsenti. Personalikulud vähenesid 2,5 protsenti. 2010. aastal langesid kulud veel 8 protsenti ning ka personalikulusid kärbiti 5,5 protsenti. Kokku vähenesid kulud kahe aastaga 18 protsenti ja personalikulud 8 protsenti. Palju enam kärbiti investeeringuid ja majanduskulusid.

Täna on selge, et kui 2007. ja 2008. aastal oleksime käitunud konservatiivsematena nii riigi kui omavalitsuste tasemel, oleksid 2009 ja 2010. aasta rasked otsused olnud kergemad. Kergem oli neil, kes buumiajal mõistliku ülejäägiga tegutsesid ja reserve, mitte laenukoormust kogusid. Seda nii perede, omavalitsuste kui riigi tasemel. Õppetund on, et eelarve tasakaalu ja reservide kogumise poliitikat peame senisest veelgi rangemalt ajama. Samuti pole mõtet uskuda jutte igavesest kiirest ja piirdeta kasvust, ükskõik mis argumentidega seda parasjagu õigustatakse.

Minu erakond on öelnud, et riigieelarve tsüklilise tasakaalu nõue peab olema põhiseaduses. See mõte leiab üha enam ka toetust Euroopas. Ootan huviga, millal esimene omavalitsuse volikogu kehtestab selle reegli oma põhimääruses. See oleks tark ja tulevikku vaatav samm.

MIS ON UUED VÄLJAKUTSED?

Kui vaadata numbreid, siis selle aasta jaanuaris on võrreldes möödunud aasta jaanuariga meie linnade ja valdade tulumaksu laekumised kasvanud keskmiselt 7 protsenti. Hõivatute numbrid kasvavad hoolimata igas jaanuaris toimuvast tagasilöögist ja see omakorda kasvatab maksulaekumisi. Elu hakkab tunduma taas ilus ja tulevik pilvitu. On see ikka nii? Ma väidan, et mitte päris. Mulle meenub taas aasta 2008, kui tulubaas oli absoluutses tipus. Ka siis miskipärast ei tundunud, et nüüd ongi kõik mured lahendatud. Ilmselt ei juhtu seda ka siis, kui kasvõi kogu tulumaks tänase 75% protsendi asemel omavalitsuste tulubaasi jõuaks.

Lähemas tulevikus me siiski kasvunumbreid näeme, kuid see kasv ei saa olema igal pool ühesugune. Kriis tegi osa struktuurseid muutusi meie eest. Ettevõtted ja nende järel maksumaksjad liiguvad sinna, kus parem. Mitte igale poole ei tule tagasi kadunud töökohad ja lahkunud inimesed, see on paraku nii ka näiteks meil tihti eeskujuks toodavas Soomes, kus linnastumise tempo on tunduvalt kiirem kui Eestis. Loomulikult meie tasandusfondi süsteem ei lase ühelgi omavalitsusel päris välja surra. Hädavajalikud kulud kaetakse kõigil. Küsimus on selles kui kaua me seda veel suudame teha ja mis on tänase halduskorralduse elushoidmise mõte? Küsimus on, kas sellest muutub elu kohapeal ja Eestis tervikuna paremaks. Mina ei ole selles enam nii veendunud.

Selle perioodi regionaalvaldkonna eurorahad on suuresti jaotatud ja on juba välja makstud või ootavad seda. Suuri uudiseid siin ilmselt enam tulemas ei ole.

Uued eurorahad avanevad 2014. aastal. Kui asjad jäävad suures plaanis samamoodi kui praegu, siis moodustavad järgmise perioodi regionaalvaldkonna eurorahad ca 3 kuni 5 protsenti omavalitsuste eelarvetest samal perioodil. Seega ei ole tegemist võluvitsaga, kuid siiski olulise arenguhoovaga. Minu arusaam on, et see tuleb järgmisel perioodil suunata eelkõige tugevate regionaalsete keskuste tekkeks.

Kogu arenenud maailma praktika näitab, et inimesed tahavad kolida linnadesse ja tõmbekeskustesse või nende lähedusse. Hoolimata riikide sekkumisest ja mahukatest regionaal- ja maaeluprogrammidest. See on fakt, mida me peame arvestama, mitte eitama või sellest rääkides häbelikult silmi maha lööma.

Avatud maailmas peame me tegema karme valikuid selles osas, kuhu ja kuidas kontsentreerida regionaalne majandus, kuidas ta siduda regionaalsete haridus- ja kompetentsikeskustega, transpordivõrkudega jne. Tegelikult räägime me siin Eesti väikelinnade saatusest, millest omakorda sõltub nende tagamaade saatus.

Teisest küljest peame me mõistma, et linnaregioonidel, eelkõige Tallinna ja Tartut ümbritseval eluruumil ja sealsetel omavalitsustel on omad tõsised probleemid, mis on täiesti teised kui Piirisaarel või Ruhnus või Tõstamaal. Me peame tegelema nii riigi kui omavalitsuste poolt vaadatuna täiesti uute teemadega. Ma ei ole kindel, et meie omavalitsussüsteem on selleks valmis ja sobilik.

STRUKTUURSED REFORMID ON JÄTKUVALT HÄDAVAJALIKUD

Struktuursete reformide asemel räägitakse meil ikka vabatahtlikust koostööst ja ühinemisest ja teenusstandarditest, mis ilmselt ise peaksid kõik mured lahendama.

Standarditest rääkijad kujutavad ilmselt ette, et kui kehtestada omavalitsuste teenustele uued ja kõrged standardid, siis tekib võluväel ka raha, mida saab kulutada ja inimesed, kes hakkavad neid täitma. See ei ole reaalne. Me peame toime tulema selle raha ja nende inimestega, kes meil riigisektoris täna töötavad. Lisajõudusid ei ole kuskilt tulemas. Meil jääb töökäsi vähemaks, mitte ei tule juurde. Me peame õppima oma inimesi paremini kasutama ja tegema selleks ka valusaid otsuseid.

1997. aastal tulid ka Briti Leiboristid võimule loosungiga, et loevad standardid, mitte struktuurid. Nad rääkisid haridusest, tervishoiust ja ka avalikest teenustest laiemalt. Nende retoorika oli, et unustame keerulised struktuursed reformid. Loevad tulemused ehk siis teenused ja neid tuleb parandada. Ja selleks tuleb kehtestada standardid nendelesamadele tulemustele ja samuti tuleb süsteemi raha juurde pumbata. Poliitiliselt oli see tark retoorika. Inimestele meeldivad reformid enamasti siis, kui need ei puuduta neid endid. Paremad teenused ja kõrgemad standardid meeldivad aga kõigile. Ekspeaminister Tony Blair kirjutab oma valitsemiskogemustest rääkivas raamatus, et võimule tulles saadi kiiresti aru sellest, et just struktuurid defineerivad selle, millised on tulemused. Ja ilma struktuursete reformideta ei parane ka tulemused. Kus need tegemata jäid, ei aidanud ka kulude mitmekordistamine.

Kahjuks ei saada Eestis sellest tihti aru. Minu jaoks oli siin kõige iseloomulikum ajalehe Postimees otsus jätta toimunud erakondade regionaaldebatist välja haldusreformiga seonduv.

Kuid kolm aastat regionaalministri ametis on mind lõplikult veennud, et mingit muud võimalust meil kahjuks ei ole. Koostöö sellisel kujul nagu sellest unistatakse ei hakka kunagi toimima, sest omavalitsuste suurus, huvid ja haldussuutlikkus on väga erinevad. Samuti ei usu ma nn sundkoostöösse. Sellise süsteemi läbimängimine võtab väga palju aega – õigusaktide veelkordne läbivaatamine, ümberdisainimine, jõustamine, fine tuning jms võtavad aastaid. Kui asi ei õnnestu, on need kaotatud aastad, mida meile tagasi ei anta.

Ühe alternatiivina on pakutud erinevaid teise tasandi omavalitsusvorme, koos delegeeritud või otsevalitavate esinduskogudega. Olen veendunud, et Eesti-sarnases väikeriigis on see liialt bürokraatlik ja kulukas lahendus. See pigem suurendab kulusid bürokraatiale, sest tekitab täiendavaid vaidlusi eri haldustasandite vahel.

Eelpooltoodud põhjustel näen ainsa sisuka lahendusena struktuurset reformi ehk olemasolevate omavalitsuste ülesannete säilitamist suures osas tänastega sarnastena ja samas mängijate ehk omavalitsuste hulga vähendamist ja nende suuruse ja suutlikkuse ühtlustamist.

Seejärel saab rääkida regionaalsest koostööst omavalitsuste vahel, erimudelite kohandamist suurtele linnadele ja linnaregioonidele ja kõigest muust

Üldiselt kipub nii olema, et suuri muudatusi, kus on lisaks võitjatele alati ka kaotajaid, saab teha vaid loetud kuude jooksul peale valimisi. Selles mõttes on need valimised ja see aasta ääretult oluline. Kui omavalitsuste osas ei langetata kindlaid otsuseid selle aasta jooksul, siis jäävad need taas langetamata.

Ma ei taha siin kuidagi linna ja maad, Tallinna ja muud Eestit vastandada, aga paratamatult peab tõdema, et suurte linnade elanike elu otsustamise edasilükkamine ei mõjuta. Aga Eesti väikelinnade ja maakohtade elu küll. Me ei saa ega tohi poolt Eestit maha jätta vaid seetõttu, et reformid ei ole avaliku arvamuse uuringutes populaarsed ja valitseb mingi reformiväsimus. Ja meil ei ole tulevikku vaadates raha ega võimalusi senist omavalitsuskorraldust üleval pidada.

Austatud linnade ja valdade päevade külalised,

Minu praeguses töös on need neljandad linnade valdade päevad ja ma näen et see traditsioon on elus, on tugev ja et teda on vaja.

Kasutan võimalust tänada kõiki korraldajaid. See ettevõtmine on just näide sellisest isekorralduslikust tegevusest, kus asju ise enda jaoks tehes saadakse just selline tulemus, mis kõigile osapooltele meelepärane on. Seda on näha juba siin saalis istujate arvust. Kas oleks parem, kui seda teeks näiteks ministeerium? Kindlasti mitte.

Valdade ja linnade päevade korraldamine on hea näide isekorraldussuutlikkuse ja kodanikuühiskonna toimimisest.

Igal juhul soovin ma teile põnevaid debatte, huvitavaid ettepanekuid ja vilgast seltsielu sellel vajalikul kokkutulekul.

Jõudu tööle!

Aitäh!

Postitatud rubriiki Mitmesugust | Kommenteerimine suletud

Ilves: vajadus halduskorralduse kohendamise järele peaks olema ilmne

Vabariigi Presidendi tervitus linnade ja valdade päeval 16. veebruaril 2011 Viru hotelli konverentsikeskuses

16.02.2011

Tere hommikust, head linna- ja vallajuhid, mu daamid ja härrad, head sõbrad.

Ilmselt on käes pika talve kõige külmem aeg.

Õnneks saab nii öelda vaid aastaaja ja ilma kohta.

Eesti majanduse hetkeseis on pigem kevade ja algava kasvuaja moodi.

Seda üteldes ei pea ma tuginema üksnes sisetundele. Meie majanduse jääaja lõpule viitavad Maksuameti värskemad andmed, mille järgi on laekumised riigi ja kohalikesse eelarvetesse praegu suuremad kui eelmise aasta alguses.

Teie teate minust paremini, kas ränk säästuaeg lisas uut hoogu ja mõtet pikalt vinduvasse haldusterritoriaalse reformi ideesse või kulus kogu tähelepanu ellu jäämisele.

Kui keset eelarveaastat tuleb teade, et valla rahalised võimalused on kavandatust palju väiksemad, on see igal juhul halb uudis.

Maksulaekumiste taastudes ja paranedes tuleb omavalitsustel kindlasti kaaluda, kas Eesti valitsusega peetavate kõneluste teravik tuleb suunata kunagise olukorra taastamisele. See tähendab, et sihiks tuleb seada omavalitsustele eraldatava tulumaksuosa ennistamine.

Või on aeg uueks alguseks, riigi ja kohaliku võimu kohustuste ja võimaluste rahulikuks revisjoniks.

Üks on kindel – hiljutine buumiaeg ei tule tagasi. Ei riigile ega ka omavalitsusele.

Mu daamid ja härrad.

Ma võin üksnes aimata neid pingutusi ja loobumiste valu, mida ränk majanduskriis Eesti omavalitsustele tähendas. Ma tänan teid, et pidasite raskustele vastu.

Aga selle kõrval on mul kahju, et haldusreformi vajalikkus pole leidnud väärilist kohta valimisteks valmistuvate erakondade platvormides. Seepärast pole sellest teemast peaaegu üldse kuulda ka käimasolevas valimiskampaanias.

Me teame, miks see on nii. Selle teemaga sisuline tegelemine ja tõele näkku vaatamine valimispäeval hääli juurde ei too. Pigem võtab vähemaks. Ja mitte seetõttu, et valdade liitmine võiks olla ebapopulaarne kohalike juhtide hulgas, kellest osa peaksid jätma hüvasti vallavanema või vallavolikogu liikme kohaga.

Mulle tundub, et halduskorralduse kohendamisest ei taheta rääkida põhjusel, et see jutt on olemuslikult negatiivse tooniga. Sellest on harjutud rääkima loobumiste ja kaotuste võtmes. Et rahvas jääks ilma oma vallast, oma linnast, tükikesest oma identiteedist.

Me pole osanud haldusreformist rääkida võitude keeles. Ja siin on süüd kõigil, kellele rahvas on usaldanud elu edendamise Eestis. Väikese valla volikogu liikmega alustades ja presidendiga lõpetades.

Vajadus halduskorralduse kohendamise järele peaks olema ilmne. Avalike teenuste kättesaadavus ja kvaliteet sõltub Eestis otseselt sellest, kus inimene elab. Ja see, mu daamid ja härrad, on vastuolus Eesti põhiseaduse mõtte ja kindlasti ka sisuga.

Ma ei lasku detailidesse, teie teate neid paremini. Loodan vaid, et pärast seda, kui valijad on 6. märtsil oma sõna öelnud, leiab uus Riigikogu koosseis ja uus valitsus meelekindlust viia lõpuni möödapääsmatu töö, millest viimased kümmekond ja enamgi aastat on vahelduva eduga vaid räägitud.

II

Teine suur teema, millest omavalitsustega seoses on viimastel aastatel kahetsusväärselt palju juttu olnud, puudutab korruptsiooni.

Meil tuleb mõista, et kohaliku võimu juht, ametnik ja volikogu liige peab ametialase tööga hakkama saamise kõrval pakkuma ka moraalset eeskuju. Ta on võimu visiitkaart. Kui võimu pale on puhas, siis suurendab see kodanike usku oma riiki.

Ma ei pea silmas vaid neid juhtumeid, kus kohaliku võimu ametnikku süüdistatakse altkäemaksu või pistise võtmises. Ka omavalitsuse vahendite kasutamine erakonna valimiskampaania hüvanguks on vargus, võimu ja ameti kuritarvitamine.

Ma ei taha üldistada. Eesti on nii palju saavutanud ka põhjusel, et meil on üldjoontes aus ja läbipaistev kohalik võim. Ärgem laskem siis üksikutel ebaausatel inimestel üldpilti rikkuda ja kaitseme oma ametiau.

III

Mu daamid ja härrad.

Ma tean, et teil on palju teemasid, mis muret teevad ja kus lahendused on hetkel veel ebaselged. Lund tuleb koristada ja teid lahti hoida ka siis, kui selleks ette nähtud raha on otsakorral või juba ära kulunud.

Koolikorralduse mõistlik ümbertegemine gümnaasiumiõppe tasemel on uude seadusesse sisse kirjutatud, kuid omavalitsustes ja maakondades veel lõpuni otsustamata. Ka selle tööga ei kannata oodata.

Kõik see on meie kaaskodanikele väga oluline. Ja mulle tundub, et nad sageli ei tea ja neid ka ei huvita see, kes täpselt mingi töö eest vastutab ja kes mida korraldab. Nad ei peagi seda teadma. Ja nad ei saagi seda teada, kui tee on lahti aetud ja lapsele on kõikjal Eestis tagatud nüüdisaegne hea keskharidus.

Et see nii oleks, peab riigi ja kohaliku võimu töö klappima. Kui see ei klapi, siis inimesed lahkuvad. Maalt linna ja linnast välismaale. Sinna, kus rahva põhivajadustega osatakse tegelda. Sinna, kus eri tasandi võimude koostöö toimib.

Usun siiralt, et ka Eesti on selline riik, kus kodanikud saavad olulistele küsimustele mõistlikke vastuseid. Jõudu selleks meile kõigile ja head mõttevahetust.

Postitatud rubriiki Mitmesugust | Kommenteerimine suletud