Suurvalda ootab suur tulevik (Maaleht, arvamus)

Tõnu Ploompuu, Tallinna Ülikooli matemaatika ja loodusteaduste instituudi lektor

On ilmne, et Põhja-Läänemaa suurvald võtab pidurid nii mõneltki väga suure arenguperspektiiviga seni kalevi all ootavalt ettevõtmiselt.

Kui senine konn-mättal-hoiakutest tingitud hangunud mittemidagitegemine ühiste jõupingutustega kõrvaldada, tekivad kujuneval suurvallal kiiresti avarad võimalused nii tootvate töökohtade loomiseks kui ka suurvalla sissetulekute kordades kasvamiseks elaniku kohta.

Piirkonna arengu väga suur potentsiaal paikneb maapõues. Siinsed maavarad võimaldavad toota hinnalisi haruldasi metalle, kontsentreerida energeetilist ressurssi ja kõrvalsaadusena pakkuda turule lihtsamaid keemiakaupu.

 Elu jääb kiduma

Mis kõige olulisem – tootmise rajamisel pole vaja suuri väliseid energeetilisi ressursse, kõike saab kohalikust maavarast seda mitmekesiselt ja säästlikult kasutades.

Seni pole ettevõtjad ja investeerijad üritanudki sealseid diktüoneemaargilliidi varusid kasutusele võtta, teades väikevaldade ametnike tõrjuvat hoiakut. Mäetaguse vallas kulus kümmekond aastat, enne kui saadi kohalik võim piisavalt nõusse juba tuntud tehnoloogiaga kaevanduse arendamiseks uutele aladele. Umbusk, mis on väikevalla ametnikel uute tehnoloogiate vastu, summutab globaalseid trende tunnetavate teadlaste ja ettevõtjate tegutsemissoovi juba eos.

Väikevaldade arenguvõimetuse heaks näiteks töökohtade loomisel ja taristu arendamisel on Ess-sooga toimunu Võrumaal.

Sarnane oli Nõo väikevalda Lagujale kavandatud piirkondlikult tähtsa ettevõtte saatus. Ja Laguja küla ning ümbruskonna eluks vajalikud taristud kiduvad senini.

Esialgse küsitluse kohaselt on suurvallas kaevanduse rajamise poolt 82% elanikest. Vastased on koondunud suures osas ääremaale, üksikuid mürkrohelisi ja stagnaaegseid fosforiidisõdalasi suurvalla kesksemates piirkondades on taristu kiire aregu võimalused suutnud edukalt neutraliseerida.

Suurvallas on õnnelikult teostumas see, mis Virumaa väärtuse – fosforiidi – rakendamisel rahva hüvanguks jäi kunagi saavutamata halva teavitustöö ja kaasamise tõttu.

Hea näide olemas

Põhja-Läänemaa suurvallale on heaks eeskujuks Island. Veel poole sajandi eest Euroopa ääremaa ühest vaesemast piirkonnast on saanud maailma rikkuselt viies riik. Sealsetele tühermaadele rajatud alumiiniumitööstus on suurendanud majanduse käivet, muutnud majanduse struktuuri tunduvalt edumeelsemaks.

Islandi plastilisem juhtimisstiil on edukalt võimaldanud kokkuleppele jõuda ja kaasata kohalikke juhte ääremaade ellu perspektiivikate arengusüstide tegemisse.

Kas vallad, maakonnad või kihelkonnad? (Harju Elu)

Kirjutas Allar Viivik
kolmapäev, 27 märts 2013
Inglaste vana ütlus kõlab järgmiselt: “Kui enam millestki muust rääkida pole, siis võetakse teemana üles ilm.” Viimase ümber saavad arutada koduperenaised või mehed golfiväljakul.

Eesti näib olevat vähemalt viimased 22-23 aastat sarnane teema haldusreform. Pole ju saladus, et Eesti kaarti on erinevad valitsejad 20. sajandil enda suva järgi ümber korraldanud. Parafraseerides tuntud laulu “Värisesid vaprad vallad, kadusid kõik kihelkonnad, oblastite ja gebitskomissaride ees.” Külanõukogude piirid tõmmati tavaliselt majandite piire arvestades.

1989-1990 tärkas lootus, et ehk koos vaba riigi taastamisega õnnestub teha ära ka haldusreform. Aga võta näpust! Mullu oktoobris Keila linna ja valla ühinemiseminaril esinenud justiitsminister Rein Lang meenutas: “Omavalitsuste mured said alguse 1991. aastal, kui koostati põhiseadust. /—/ Samuti vaieldi siis, mis saab olemasolevatest omavalitsustest. Vaidlustele tõmbas piduri Ülemnõukogu presiidium, kus hakati külanõukogudele vallatunnistusi kätte jagama. Et nüüd muuta valdade piire, on vaja muuta põhiseadust!”

Nüüd püütakse järjekordselt enam kui 20 aastat tagasi tegemata jäänut parandada. Uue haldusreformi ajakava järgi peaks hilissuveks olema määratud maakondade tõmbekeskused. Tuleva aasta kevadeks peaks plaanide järgi saama kinnitatud haldusjaotuse ümberkorralduse alus. Reformi lõpp on plaanitud 2017. aasta südasuvele. Siis peaks Eestis olema vaid 30-50 omavalitsust.

Millised on paljuräägitud tõmbekeskused? Paljuski järgivad need ENSV aegsete suurmajandite keskusi. Harjus on head näited Kiili ja Saue valla südamed. Ehk siis endise kolhoosi Rahva Võit ja Lenini-nimelise köögiviljakasvatuse näidissovhoosi omad.

On loomulik, et käsu peale ei saa ehitada uusi keskusi või muuta valla/linna piire. Kuid kusagilt peaks ikkagi alustama. Samas võiks reformijad, piiride täpsustajad ning tõmbekeskuste toetajad mõelda taas äraunustatud vanale. Need on ajaloolised kirikukihelkonnad. Aastaks 1925 oli neid 107. Suhteliselt paras arv ka praeguses riigis. Harjus toimiks praeguste piiride järgi vaid üheksa valda/kihelkonda. Oleksid kokku hoitud valitsemiskulud ja taastuksid aastasadade jooksul kujunenud põlised keskused. Nii et mõtlemist jagub.

 

Postitatud rubriiki Meedia | Kommenteerimine suletud

Hing püsib vaevu sees, aga rohkemaks jaksu pole (ÄP)

Kas ilma omavalitsusreformita uluvad kümne aasta pärast väljaspool Tallinna ringteed hundid ning elutegevus on koondunud ainult Soome lahe kallastele? Ei. Kuid sama kindlalt võib öelda, et kui suur osa tänaseid omavalitsusi jätkab valitud vaikse hääbumise kursil, siis on kannatajad eelkõige kohalikud inimesed, kirjutab regionaalminister Siim Kiisler.

Omavalitsussüsteemi kaasajastamise vajaduse ütles 1998. aastal Postimehes selgelt välja reformierakondlane, toonane regionaalminister Peep Aru: „Vabatahtlik periood ei saa kesta igavesti. Minu arvates võiks see kesta kuni 2002. aasta korraliste valimisteni. Sellel momendil peaks riik olema valmis enda initsiatiivil ülejäänud vajalikud ümberkorraldused läbi viima.“

Sellest ajast on möödas 15 aastat. Autode arv ja liikumise kiirus – oluliselt suurenenud. Teede olukord – kõvasti parem. Internet ja mobiilside – luksuskaubast on saanud igapäevased töövahendid. Ja kui vaadata täna põldudel töötavaid traktoreid ja kombaine, on selge, et põllumajanduses vajatakse kordades vähem töökäsi kui toona. Muutunud on elustiil, liikumisvõimalused ja rahvastiku paiknemine, kuid omavalitsuste arv on jäänud enam-vähem samaks.

Ometi räägitakse täna paljudes väikestes omavalitsustes: „Me  saame täna hakkama.“ Tõsi ta on – hing püsib hädavaevu sees, kuid rohkemaks jaksu ei ole.
Ja selle tulemuseks on, et midagi olulist teha saab järjest vähem ning üha suurem osa omavalitsuse ressursse läheb oma kangelasliku hakkamasaamise tõestamiseks. Kelle huvides selline „kangelaslikkus“ on? Kindlasti mitte kohalike elanike huvides.

Soomes käib tuline debatt haldusreformi ja omavalitsuskorralduse üle ning argumendid – nii poolt kui vastu – on Eesti omadega sarnased.  Aga on üks põhimõtteline erinevus – kui meil räägitakse sellest, kuidas me täna hakkama saame, siis Soomes käib debatt ümber selle, kuidas saada hakkama 20 aasta pärast.

Kui ma tulin neli aastat tagasi välja haldusterritoriaalse reformi seaduse eelnõuga, oli peamine vastuargument: liiga ruttu, ei jõua. Ka nüüd räägivad oponendid, et 2017 on oluliste otsuste jaoks liiga lähedal.

Kohaliku halduse korrastamine ei peaks olema Eestis ühe erakonna ristisõda teiste vastu, otsused peaks olema erakondadeülesed. Need peavad üle elama nii sügisesed kohalikud kui kahe aasta pärast toimuvad parlamendivalimised. Praegu on pinnas otsuste tegemiseks soodne.  Ma ei näe põhjusi, miks peaks erakonnad vastu seisma otsustele, milles on kohapealsed liidrid ise kokku leppinud.

 

Siim Kiisler, regionaalminister, IRL
Postitatud rubriiki Meedia | Kommenteerimine suletud

Kõue vald liidetakse oktoobris Kosega (PM online)

Esmaspäeval andsid Kose ja Kõue valla esindajad Harju maavanemale, Ülle Rajasalule, üle haldusterritoriaalse korralduse muutmise dokumentatsiooni, mille alusel ühinevad Kose ja Kõue vald liitumise teel üheks omavalitsuseks.

Uue ühisvalla nimeks on Kose vald. Ühine Kose vald loetakse moodustatuks 2013. aasta kohalike omavalitsuste volikogude valimistulemuste väljakuulutamise päeval.

Harju maavanem Ülle Rajasalu lausus, et valdade ühinemisega paraneb kindlasti sealsete inimeste jaoks teenuse kvaliteet ning suureneb vallavolikogu ja töötajate kompetents.

«Ühinenud vald on loomulikult arenguvõimelisem ja üheskoos on Kose ning Kõue vallal kergem algatada uusi ja mahukamaid investeeringuid,» märkis Rajasalu.

«Ma väga loodan, et see ühinemine on heaks eeskujuks ka teistele Harjumaa omavalitsustele, nagu näiteks Aegviidu ja Anija, Kuusalu ja Loksa, Keila linn ja vald ning Saue linn ja vald.»

Rajasalu lisas, et kui juba Harjumaa suured vallad on aru saanud ühinemise vajalikkusest, siis on see ju ka eeskujuks teistele üle Eesti paiknevatele omavalitsustele.

Kose vallavanema Vello Jõgisoo sõnul on uues vallas üheks olulisemaks küsimuseks külaliikumise aktiviseerimine. «Selle toetamiseks tuleb uuel vallal leida võimalused ja külaliikumistele on vaja anda rohkem võimalusi valla asjades kaasa rääkida,» lausus Jõgisoo. «Enam ei ole sinu ja minu, vaid me peame looma ühtse «meie» tunde ning leidma ühise hingamise.»

«Ühinenud vallad saavad suurema eelarve, mistõttu on võimalik ka vahendeid paremini jagada ning see toob omakorda kaasa parema investeerimisvõimekuse,» märkis Jõgisoo.

Kõue vallavanema Ott Valdma sõnul on selge, et ühinemine toob kaasa nii positiivseid kui negatiivseid tagajärgi, aga tegutsema peab selles suunas, et kõikvõimalikud negatiivsed pinged oleksid maandatud alternatiivsete lahendustega, mida suurenev ühinemisjärgne kompetents pakub.

«Kui see ühinemine annab positiivse vastukaja ka 3 aasta pärast just ühinejate väiksematele osapooltele, siis ühinejate hulk järgmiste kohalike valimistega on kindlasti suurem,» lausus Valdma. «Kose ja Kõue valla ühinemine on väike samm edasi haldusreformi mastaabis Eestis, aga üks suur samm edasi mõttes, mida see endas kannab.»

Kose ja Kõue valla territoorium on kokku 532,8 ruutkilomeetrit. Peale liitumist muutub uus Kose vald Harjumaal Kuusalu valla järel suuruselt teiseks omavalitsuseks. Uue valla territooriumil on kokku 58 küla ja 5 alevikku ning valla rahvaarv ulatub kokku pisut üle 7300 elaniku.

Ühisvalla keskuseks saab Kose alev.

01.04.2013

Kolmandik omavalitsusi tõrjub ettevõtjaid (ÄP)

Kohalikelt omavalitsustelt ei saa nõuda imesid ettevõtluse toetamisel, kuid ettevõtjate tagasiside näitab, et palju annab ära teha, kui on tahet ja motivatsiooni.
Kui aga suur hulk kohalikke omavalitsusi või nende juhte ei soovigi ettevõtjat ära kuulata või ei ürita nende muredele lahendusi otsida, on asi halb, kirjutab kaubanduskoja peadirektor Mait Palts.

Omavalitsuste suhtumise kohta on küll ka häid näiteid, kuid kahjuks on palju ka selliseid, kuhu ei ole jõudnud arusaam, et töökohtade olemasolu kohaliku omavalitsuse territooriumil loob tulubaasi.

Palju on näiteid, kuidas omavalitsuse territooriumile tootmisüksust rajada soovides kohtavad ettevõtjad põrkuvad ilmse vastumeelsusega ja peavad oma plaanidest loobuma. Ettevõtjad ei oota rahalist toetust või kätelkandmist, piisaks mõistvast suhtumisest ja eri võimaluste kaalumisest. On näiteid, kus koostöö tulemusena on kohaliku bussiliini marsruute muudetud või aegu veidi nihutatud –kokkuvõttes on võitjaks olnud nii elanikud kui ettevõtjad. Kahjuks ei tehta sellist koostööd kuigi sageli.

Kaubanduskoda on omavalitsuste ettevõtjasõbralikkust pikalt analüüsinud ja see teema on meie liikmete jaoks äärmiselt oluline. Eelmise aasta sügise küsitlus näitas, et ettevõtjate hinnangul on ainult üks kolmandik omavalitsusi ettevõtjasõbralikud. Teise kolmandiku suhtumist peetakse ettevõtjavaenulikuks. Kolmandik on ettevõtluse suhtes neutraalne. Ettevõtjad heidavad omavalitsustele ette liigset bürokraatiat, aeglast otsuste tegemist ja läbipaistmatut asjaajamist, aga ka vähest professionaalsust. Üle 70% uuringus osalenuid ei ole kogenud, et omavalitsus ettevõtete tegevust toetab.

Ettevõtjad ootavad arutelu, kuidas motiveerida omavalitsusi suuremale ettevõtjasõbralikkusele. Oleme teinud ettevõtluskeskkonna regionaalse arengu soodustamiseks ettepaneku, et osa üksikisiku tulumaksust võiks laekuda omavalitsuse eelarvesse töökohapõhiselt ja osa elukohapõhiselt, mitte ainult elukohapõhiselt nagu täna. Ehk nähakse sellisel juhul ettevõtjat rohkem kui tulu loojat ja tööandjat kohalikele elanikele, mitte enam kui tülikat komponenti, kes veel täiendavat tähelepanu nõuab.

Äripäev: Reformierakond dikteerib teemad

28.03.2013

Vilja Kiisler, arvamustoimetaja

Siin oleks pidanud olema Reformierakonna esindaja haldusreformiteemaline arvamuslugu. Seda ei tulnud, sest ükski reformierakondlane ei soovinud sel teemal kirjutada, nagu meilivahetuse ja mitme telefonikõne tulemusena resümeeris Reformierakonna avalike suhete juht Silver Pukk.

Esimese kirja palvega vahendada arvamuslugu Reformierakonna esindajalt haldusreformi teemal saatsin Silver Pukile 15. märtsil. Sellele ei tulnud vastust. Telefonikõne peale, kus meenutasin meilis kirja pandud küsimusi, teatas Pukk, et küsimused on valed. Küsimused olid:  1. Miks on Reformierakond haldusreformi vastu? 2. Miks ei ole regionaalministri välja käidud kava kommentaaridegi vääriliseks peetud?

Pukk tegi ettepaneku, et räägime parem maksudest. Kuigi jäin oma palvele kindlaks, pakkus Pukk maksuteemalist kirjutist. Teisipäeval pärisin Pukilt veel kord küsitud loo järele, vastus oli, et seda lugu ei tule.

Reformierakonna vaikimine haldusreformi küsimustes on silmatorkav ja sellel on omad põhjused. Sügisel on kohalike omavalitsuste valimised ning haldusreformi toetamine lühiajalises perspektiivis oravate niigi murettekitavaid toetusnumbreid suurendada ei aita. Mismoodi vaatavad reformierakondlased oma valijatele otsa kümne aasta pärast, see oravaparteilasi täna ei huvita. Peaminister Andrus Ansip on pikka aega olnud haldusreformi vastu ning see mõistagi ei julgusta tema parteikaaslasi sõna võtma teemal, mida erakonna juht on püüdnud pikema aja jooksul üldse välja suretada.

2009. aastal oli Ansip väga konkreetne: „Jutt sellest, et kohalikke omavalitsusi liites on võimalik tohutult kokku hoida, on bullshit, on jama,“ ütles ta Maalehe vahendusel. „Mitte kuskil maailmas ei ole õnnestunud kohalikke omavalitsusi liites kulusid kokku hoida.” Hiljem  on väljendused pisut pehmenenud, aga mõte on jäänud samaks.

„Mina olen alati nõus rääkima, aga ma valin ise teemad ka, millest räägin,“ on Äripäevale öelnud reformierakondlasest suurärimees Neinar Seli, kes ei vastanud ühelegi talle esitatud küsimusele. See võtab ilmekalt kokku Reformierakonna avalikkusega suhtlemise põhiprintsiibi.

 

 

Postitatud rubriiki Meedia | Kommenteerimine suletud

Omavalitsustel käed seotud (ÄP)

Andres Laisk, Saue vallavanem

Äripäev tõi 19.03 lugejani kaks seisukohta. Viimsi abivallavanem avaldas levinud mõtet, et  riik võiks omavalitsustele raha juurde anda. Äripäeva arvamustoimetaja vastas, et küsida oskavad kõik: tema tahaks näha, et ka omavalitsused ise midagi ära teeks, looks töökohti, meelitaks maksumaksjaid.

Raha riigi piires ühest taskust teise tõstmine lisatulu ei tekita. Praeguse halduskorralduse juures kõiki omavalitsusi ülal pidada ei ole mõistlik, parem on suunata raha vajaduspõhiselt ja valdkonnapõhiselt.

Pikemaajalises perspektiivis võiks maksukorraldust küll muuta, aga seda mitte eesmärgiga jagada raha riigi taskust omavalitsuste taskusse ümber, vaid pigem selleks, et mitmekesistada omavalitsuse tulubaasi komponente, siduda need lahti majandustsüklitest ning võimaldada omavalitsustel rohkem oma tulubaasi kujunemises kaasa rääkida. Viimane eeldab, et räägime vähemalt 10 000 elanikuga omavalitsustest, alla selle ei ole omatulude eelise ärakasutamine võimalik.

Äripäev arvab, et omavalitsused peaksid kaasa rääkima töökohtade loomises ja leidma võimalusi luua töökohti, meelitada maksumaksjaid. Millised on üldse omavalitsuse võimalused seda teha? Ettevõtlus eeldab ressursse, omavalitsus saaks pakkuda eelkõige maad ja tööjõudu. Kehtivate reeglite kohaselt on omavalitsusel võimalik riigilt maad saada ainult ühiskondlikuks otstarbeks, ettevõtluse jaoks maa leidmine eeldab selle ostmist, osal juhtudel on õnnestunud see ka saada päranduseks või tehtud riigiga soodsaid ebareeglipäraseid kokkuleppeid. See ei peaks nii olema. Maa on ressurss, mida omavalitsused võiksid saada vabamalt kasutada.

Tööjõud on nagu muna ja kana küsimus. Kui ei ole tööjõudu, ei ole suuremal ettevõttel võimalik piirkonda siseneda. Ja kui ei ole töökohti, liigutakse uutele jahimaadele. Raske ütelda, kas siin on midagi 20 aastat tagasi maha magatud. Võimekamad ja suuremad omavalitsused oleks kindlasti suutnud rohkem ära teha, aga see on tagantjäreletarkus. Selge on see, et tühjaks jäävate maapiirkondade taasasustamine on märksa keerulisem ja kallim, kui oleks olnud  tugevate piirkondlike tõmbekeskuste väljaarendamine.

Omavalitsuste võimalused töökohtade loomisel piirduvad turunduse, invsestorsuhtluse  ja heal juhul looduslike eeldustega. Esimene on kõlav, aga suure raha meelitamiseks liiga pehme, viimases kaasa rääkida on aga keeruline.  See ei puuduta eriti Harjumaad,  kus töökohad niigi tekivad ja tööjõud koondub.

Lihtne arvutus näitab, et  kui valda kolib pere, kus mõlemad vanemad saavad Eesti keskmisest palgast 10-20 % kõrgemat palka, siis arvestades omavalitsuse kulusid kooli ja lasteaiakohtade loomisel ning vastutust sotsiaalkulude katmisel, tasub ühe lapsega pere omavalitsusele heal juhul n-ö ära põhikooli lõpuks, kahe- ja kolmelapselised pered jäävad aga lootusetult „punasesse“.  On vastutustundetu ütelda, et see on omavalitsuse probleem. Lapsi on eestluse püsimiseks vaja, eriti veel eeldades, et need lapsed ka kunagi Eestisse tööle jäävad Praegu toetab riik järelkasvu emapalgaga poolteist aastat, edasine jääb omavalitsuse mureks.

Omavalitsuste tulubaasi suurim komponent on tulumaks, mida on valitsus lubanud järk-järgult vähendada. Nii ei saa tahta, et tulubaas suureneks. See on Harjumaa omavalitsuste finantseerimismudeli suurim probleem, sest Tallinna  lähivaldadesse kolijate peremudel on vähemalt seni olnud keskmisest lapserohkem. Investeeringute tegemine on teenuste pakkumiseks vältimatu. Suutlikus püsib praegu nende  põlvkondade baasil, mille juured ulatuvad nõukogudeaegsesse beebibuumi ja varasemassegi aega.

Ei ole mingit mõtet abstraktsel tulude ümberjagamisel. Kuid Harjumaa vajab püsimiseks ja arenguks teistsuguseid regionaalpoliitilisi meetmeid, raha investeeringuteks, koolideks ja lasteaedadeks. Ja pikemaajalises perspektiivis, kui meil on alles ainult tugevad omavalitsused, tasuks olla avatud tulubaasiga seotud  maksudiskussioonile ja mõelda, kuidas suurendada omavalitsuste omatulu, mis on praegu Euroopa keskmisega võrreldes tühine, ning vähendada nende sõltuvust ühest tululiigist, mis on tundlik nii majandustsüklite kui ka valitsuste otsuste suhtes. Omavalitsused vajavad stabiilsust.

 

Postitatud rubriiki Meedia | Kommenteerimine suletud

Äripäev: Anna raha, riik! Anna rohkem!

 

Vilja Kiisler, arvamustoimetaja

Viimsi abivallavanema Jan Trei kirjutis peegeldab ehedalt Eesti vallajuhtide mõtteviisi. Anna aga raha, riik! Anna rohkem, sest meile ei piisa sellest, mis me juba saanud oleme. Iroonilisel kombel on küsija Eesti ühe jõukama valla juht.

See on muidugi tore, kui vallajuhid oma valla õiguste ja rahakoti eest seisavad, aga kuni see seisneb ainult riigi poole vaatamises – muutke seda seadust, muutke teist, et me rohkem raha saaksime – pole mingit tegelikku muutust loota.

Ma tahaksin vallajuhtide sulest lugeda hoopis kirjutisi, mida on ette võetud selleks, et valda tuleks rohkem ettevõtteid, kes loovad töökohti ja tekitavad nii ise juurde maksumaksjaid, kes aitavad valla rahakotti täita. Ma tahaksin lugeda nende ideid, kuidas valla tulubaasi suurendada. Selle asemel aga kostab pidev hala, et riik peab raha juurde andma.

Valla olemasolu mõte ei saa seisneda vallaametnikele palga maksmises. Pisikesed ja vaesed vallad pole aga enamaks võimelised, nad ei suuda juba ammugi täita neid ülesandeid, mis neile peale pandud – ei seaduse ega nende inimeste silmis, kes neis maakohtades elavad.

Seetõttu on hädavajalik, et haldusreformi käigus muutuks ka mõtteviis – et valdade eesotsas oleks inimesed, kes mõistavad, et ka ise tuleb midagi teha, mitte kõiges oma hädades riiki süüdistada. Väga visa on sugenema arusaamine, et kui riigil oleks lõputult raha, mida valdadele laiali jagada, poleks mingit haldusreformi ju üldse vaja.

Omavalitsused vajavad riigilt rohkem raha

Haldusterritoriaalne reform on pikemaajalises vaates kindlasti oluline, kuid lühivaates on olulisem küsimus, kuidas tagada omavalitsuste finantsiline- ja haldusvõimekus, et omavalitsused suudaksid oma seadusest tulenevaid ülesandeid vääriliselt täita, leiab Viimsi abivallavanem Jan Trei.

Omavalitsuste pelk ühinemine ja haldusterritooriumite piiride korrigeerimine ei pruugi tekitada omavalitsustele juurde ei finants- ega ka haldusvõimekust.

Seepärast peaksime haldusterritoriaalse reformi raames kindlasti rääkima ka kohalike omavalitsuste rahastamismudelist ning nende ülesannete kriitilisest ülevaatamisest.

Rahastamismudeli üle arutledes ei peaks olema tabusid, st me peaksime rääkima ka riiklikest maksudest ja nende ümberjagamisest omavalitsustele. Ma ei pea siinkohal silmas mitte maksukoormuse tõusu, vaid pigem mõistlikku ja vajadusepõhist (kulupõhist) riigimaksude ümberjagamist omavalitsuste eelarvesse võrreldes senisega. Kaaluda võiks tulumaksuseaduse muutmist viisil, mis tõstaks kehtivat 11,4protsendilist üksikisiku tulumaksumäära protsenti omavalitsuste eelarves.

Maksuseadusi võiks muuta selliselt, et omavalitsustele võiks edaspidi suunata riigieelarvest teatud osa vastavate ettevõtete käibemaksust või tulumaksust, mis on registreeritud ja asuvad selles omavalitsuses, kus ka reaalselt tegutsetakse. Osa riiklikest aktsiisidest võiks edaspidi laekuda omavalitsuste eelarvesse.
Eraldi teema on teised võimalikud rahastamisallikad, sh finantsinstrumentide kasutamine. Praegune 60 protsendi nn netovõlakoormuse piir arvestatuna eelarve tuludesse on tugevasti üle pingutatud.

Harjumaa elanikkond suurenenud. Haldusreformi debatis tuleks eraldi käsitleda Harjumaa omavalitsusi, kus on selgelt eristumas regionaalsed eripärad – lühikese aja jooksul on olnud paljudel Harjumaa omavalitsustel vajadus teha suuri investeeringuid erinevate valdkondade arengusse. 2005–2012 on elanike arv suurenenud eelkõige Harjumaal, seda 40 385 inimese võrra. Geomedia prognoosi kohaselt elab Harjumaal 2030. aastal koguni 48% Eesti elanikkonnast.

Elanike arvu suurenemine on kindlasti omavalitsustele kompliment, kuid sellistel protsessidel on alati sotsiaalsed ja fiskaalpoliitilised tagajärjed. Paljudes Harjumaa omavalitsustes on tekkinud tõsine lasteaia- ja koolikohtade puudus.  Kuid peale haridusvaldkonna vajavad investeeringuid ka mitmed muud valdkonnad.

 

Postitatud rubriiki Meedia | Kommenteerimine suletud

Euroopa Komisjon sunnib Eestit haldusreformi ära tegema (EPL)

Umbes kuu aega tagasi tulid Eesti esindajad Euroopa ülemkogult tagasi heade uudistega – Eesti oli välja võidelnud endale suurema protsendi järgmisest eurorahade perioodist ning kokku on meil kasutada järgmise seitsme aasta jooksul umbes 4,6 miljardit eurot. Mida siiamaani väga avalikult ei räägita, on aga see, et Euroopa Komisjon on võtnud seisukoha, et osa sellest rahast ei saa kasutada enne, kui kohalike omavalitsuste reform on tehtud. Kuid just seda rahandusministeeriumi asekantsler Ivar Sikk Eesti Päevalehele selgelt kinnitas.

Eelmise aasta novembris saatis Euroopa Komisjon Eestile kirja soovitustega, kuidas järgmise perioodi miljardeid kasutama võiks hakata. Kohas, kus räägitakse kohalike omavalitsuste teenuste arendamisest, sotsiaalsetest tagatistest ja arengust, seisab ka selline müstiline soovitus: „Struktuurifondide vahendite eraldamisele peaks eelnema struktuurireform, mis võimaldab kohalikul tasandil paremini osutada kvaliteetseid teenuseid.”

Suurus pole kriteeriumiks

Seda, et kasutatakse sõna „peaks” ja eelnevates lõikudes nimetatakse, et tegemist pole konkreetselt eeltingimusega, vaid soovitusega, oleks vaja lahti seletada. Kuna ka rahandusministeeriumi ametnikud ei saanud väga täpselt aru, kas see tähendab siis seda, et osa rahast ei ole võimalik hakata kasutama enne avalike teenuste reformi, küsiti komisjoni käest täpsustust. Eesti Päevalehele teadaolevalt laekuski eelmisel nädalal sellele vastuseks e-kiri, mis üldjoontes kinnitas komisjoni seisukohta: kui teenuste reformi ei tehta, siis osa eurorahast n-ö lahti ei lähe.

Komisjon ei pööra tähelepanu omavalitsuste suurustele, vaid sellele, et teatud teenused peaksid olema tagatud. „Igasugune investeering põhineb eeldusel, et rahastamise tulemusena saavutatakse oluline arenguhüpe toetatavas valdkonnas,” kinnitas Euroopa Komisjoni Eesti esinduse majandusnõunik Katrin Höövelson Eesti Päevalehele. „Euroopa Komisjoni jaoks on oluline, et struktuurivahenditest tehtavad investeeringud aitaksid lahendada Eesti ees seisvaid olulisi probleeme ning oleksid jätkusuutlikud,” selgitas Höövelson diplomaatiliselt, miks taoline nõue kirja pandi.

Höövelson pööras tähelepanu ka sellele, et tegelikult tegi Euroopa Komisjon juba eelmisel aastal Eestile konkreetse soovituse parandada omavalitsuste rahanduslikku jätkusuutlikkust ja tõhustada teenuste osutamist kohalikul tasandil, pakkudes omavalitsustele tugevamaid ühinemis- ja koostööstiimuleid. Eestile anti kokku viis soovitust. „Selle soovituse kiitis heaks Euroopa Liidu nõukogu ehk kõigi 27 liikmesriigi riigipead ja valitsusjuhid, sealhulgas Eesti peaminister. Vastuseks sellele ja teistele soovitustele esitab Eesti valitsus aprilli lõpuks reformikava, kus on muhulgas ära näidatud soovituste alusel tehtud muutused,” ütles ta.

Stiimul ühinemisteks

Rahandusministeeriumi asekantsler Ivar Sikk nentis, et tõepoolest käsitletakse seoses euroraha kasutamisega teenuste kvaliteedi parandamist nii kohalikul kui riigi tasandil. „Selle järgi ei avane omavalitsuste osutatavate teenuste rahastus enne, kui on kokku lepitud ülesannete jaotus keskvalitsuse ja omavalitsuste vahel,” ütles ta, kuid lisas, et alati on olnud raha saamise eelduseks võimekus ning nii see ka jääb. „Liitmisi ei saa keegi dikteerida, kuid investeeringud arengule kaasaaitamiseks võivad omavalitsustele olla üheks stiimuliks. Samas pole eelpositsioonis seatud tingimuseks kohalike omavalitsuste arvu muutmist.”

Riigikantselei strateegiadirektori asetäitja Märt Loite kinnitas, et läbirääkimised käivad ja Eesti peab komisjonile vastama, kuid et kohalike omavalitsuste korraldus „ei ole eeltingimuseks”. „Komisjon on soovitanud raha suunata kohaliku tasandi teenuste kvaliteedi arendamisele ning luua stiimuleid vabatahtlikuks ühinemiseks või koostööks, mis on olnud ka valitsuse kindel suund,” ütles ta ning rõhutas, et lõplikud kokkulepped sõlmitakse sügisel.

Ükskõik, kuidas Eesti komisjonile vastab, on komisjon võtnud suuna, et teatud teenuseid tuleb arendada ainult kohtades, mis on jätkusuutlikud. Kui eelmise eelarveperioodi jooksul anti võimalus omavalitsustel taotleda eurotoetusi umbes 1,2 miljardi euro ulatuses, siis uuel perioodil saavad raha ainult sellele kriteeriumile vastavad omavalitsused. Võrdluseks võib tuua näiteks gümnaasiumivõrgu muutmise – regionaalministri ja haridusminister Jaak Aaviksoo koostöös valminud dokument lubas kandideerida väga konkreetselt ainult omavalitsustel, kus on teatud arv õpilasi. Ehk siis tegelikkuses on võimalik taolise „diskrimineerimise” käigus sisuliselt toetada omavalitsuste ühinemist.


Kui suur summa on löögi all?

Rahandusministeeriumi andmetel maksti 2007–2012 KOV-dele välja 500 miljonit eurot. „Kokku on perioodi 2007–2013 vahenditest (mida kasutatakse 2015. aastani) otseselt kohalikele omavalitsustele suunatud toetusmeetmete Euroopa raha suurus u 850 miljonit eurot, millele lisaks rahastatakse teistest meetmetest KOV-dele suunatud üksikprojekte (näiteks Tartu ümbersõit, Ülemiste liiklussõlm ja Tallinna trammiteed),” selgitas rahandusministeeriumi avalike suhete osakonna peaspetsialist Mailin Aasmäe.

Kõige ehedam näide rahast, mis võiks jääda nii-öelda kinni, on kohalike teenuste arendamise meetmest makstud toetus – 2007.–2013. aastal on selleks mõeldud 144 miljonit eurot. Samas on kohalikel omavalitsustel olnud kasutada ka 425 miljoni euro ulatuses veemajanduse infrastruktuuri arendamise raha, 100 miljonit piirkondade konkurentsivõime tugevdamiseks jne.


Teenused või piirid

Harjumaa omavalitsuste liidu juht, Kose vallavanem Vello Jõgisoo lõpetab parasjagu pikka protsessi, mille tulemusel liituvad Kose ja Kõue vald. Ta teab omast käest, kui keeruline see protsess on. Ka tema hinnangul peavad omavalitsusjuhid aru saama, et väiksena ei suuda nad kõiki neid teenuseid pakkuda, mida omavalitsustelt nõutakse ja mida inimesed vajavad.

„Me näeme seda ju omavalitsustes ise ka, et üksi ei suuda väga hästi kõike teha,” rääkis ta. „Ka meil Kose ja Kõue liitumise puhul – üks inimene peab olema lastekaitsespetsialist, noorsootöötaja, haridusspetsialist ja pagan teab, mis veel. Sa võid talle maksta ka miljon eurot palka, aga ta lihtsalt ei jõua kõike seda teha. Seetõttu tulebki ühineda.”

Poolteist nädalat tagasi uue tegevuskavaga välja tulnud regionaalminister Siim Kiisler selgitas, et tõmbekeskuste ümber koondumine peakski teenuste pakkumist parandama, just nagu Euroopa Komisjon soovib.

„Kui KOV-d muutuvad tugevamaks ja ka suuremaks, saavad nad seniste „universaalsete” ametnike asemel palgata erinevaid spetsialiste. Üks inimene ei pea enam tegelema lastekaitse, sotsiaalhoolekande ja haridusküsimustega, vaid igale valdkonnale saab keskenduda oma ala spetsialist,” ütles ta.

Postitatud rubriiki Meedia | Kommenteerimine suletud